Słoneczka – Łąka w maju

cartoon illustration of funny insects on the meadow

11.05.-15.05.2020r.

Witajcie kochane Słoneczka i drodzy Rodzice!

Rozpoczynamy nowy tydzień. Będziemy pracować wokół tematu majowej łąki  i tego, co można na niej spotkać, czyli charakterystycznych zwierząt i roślin.
Mam nadzieję, że zabawy zaplanowane na ten tydzień Was zainteresują.

Temat tygodnia: ,,Łąka w maju”

 W tym tygodniu:

  • uczymy się śpiewać piosenkę ,,Bal na łące”.
  • uczymy się wiersza Jana Brzechwy ,,Żuk”

Poniedziałek 11.05. 2020r.

 Temat dnia:  Wycieczka na łąkę

 1.Na przywitanie mam dla Was niespodziankę. Zatańczymy znaną Wam piosenkę o pszczółce Mai, która przypomni Wam chwile spędzone w przedszkolu. Zaproście domowników i zaczynamy.

2.Dzisiaj  razem ze Skrzatem Borówką zabieram Was na wiosenną łąkę. Dowiecie się kto na niej  mieszka , jakie rośliny można tam spotkać oraz jakie odgłosy na niej można usłyszeć .  Poznacie zwierzątka i roślinki, które tam zamieszkują i rosną oraz dowiecie się wiele ciekawych rzeczy. Słuchajcie i obserwujcie uważnie.

3.Rozmowa z rodzicami  na temat filmu:

  •  Jakie rośliny rosną na łące?
  •  Jakie owady występują na łące?
  •  Jakie zwierzęta można spotkać na łące?
  •  Co to znaczy, że łąka to ekosystem?

4.A tutaj zobaczycie  piękne zdjęcia roślin i zwierząt żyjących na łące, w tle słychać piękną  muzykę klasyczną  ,,Poranek” (Edvard Grieg).

5.Zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicznych „Rozmowy na łące”.

Rodzic pokazuje zdjęcia: pszczoły,muchy i żaby. Wspólnie z dzieckiem ustala, jakie dźwięki wydają przedstawione na zdjęciach zwierzęta, np.: pszczoła – bzzz, bzzz, mucha – zzz, zzz, żaba – rech, rech. Rodzic wskazuje wybrane zdjęcie a dziecko naśladuje ruchy i głos charakterystyczny dla przedstawionego na nim zwierzątka.                                   

 

 

 

 

 

6.Zabawy z sylabami i głoskami w oparciu o powyższe ilustracje (żaba, pszczoła, mucha)

  • dzielimy na sylaby klaszcząc rytmicznie ża-ba, pszcz-oła,  mu-cha
  • wyodrębniamy pierwszą i ostatnią głoskę żaba – ż, a  pszczoła-p, a , mucha – m, a
  • próbujemy wymienić wszystkie głoski ż, a, b, a ,  p, sz, cz, o, ł, a,  m, u, ch, a

 7.Posłuchajcie teraz piosenki,, Bal na łące” i spróbujcie nauczyć się dziś pierwszej zwrotki (tekst niżej)

Słowa piosenki „Bal na łące”

 

I Kiedy świeci słoneczko,

to na łące nad rzeczką

świerszcze stroją skrzypeczki

do wiosennej poleczki.

 

II Dylu – dylu już grają,

grube bąki śpiewają,

myszki tańczą poleczkę,

sapią przy tym troszeczkę.

 

III A trzy małe biedronki

nie chcą tańczyć tej polki

i czekają na walca,

aby tańczyć na palcach.

8.Karty pracy

  • Dzieci, które mają w domu książki zachęcam do pracy w części 5 s. 28, 29, 30, 31.
  • Dzieci,które nie mają książek zachęcam, aby zajrzeli na internetowe wydanie

         https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz5.pdf

  • Szlaczki- ważniaczki 3, praca na cały tydzień do pisania w wolnym czasie
  • szlaczki

 9.Na dobranoc Wiersz Jana Brzechwy ,, Żuk” ( do nauki na pamięć, tekst niżej)

                     ŻUK
Do biedronki przyszedł żuk,
W okieneczko puk – puk – puk.
Panieneczka widzi żuka:
„Czego pan tu u mnie szuka?”
Skoczył żuk jak polny konik,
Z galanterią zdjął melonik
I powiada: „Wstań, biedronko,
Wyjdź, biedronko, przyjdź na słonko.
Wezmę ciebie aż na łączkę
I poproszę o twą rączkę”
Oburzyła się biedronka:
„Niech pan tutaj się nie błąka,
Niech pan zmiata i nie lata,
I zostawi lepiej mnie,
Bo ja jestem piegowata,
A pan – nie!”
Powiedziała, co wiedziała,
I czym prędzej odleciała,
Poleciała, a wieczorem
Ślub już brała – z muchomorem,
Bo od środka aż po brzegi
Miał wspaniałe, wielkie piegi.
Stąd nauka
Jest dla żuka:
Żuk na żonę żuka szuka.

 

Wtorek 12.05.2020r.

Temat dnia: Kwiaty na łące

1.Zabawa na przywitanie –Boogie Woogie

  • Na dzień dobry zapraszam wszystkich do znanej przedszkolnej zabawy

  1. Filmiki :Kwiaty na łące
  • Wiem, że niektórzy z Was byli wczoraj z rodzicami na łące. Na pewno widziałyście wiele kolorowych kwiatów i roślin. Dziś poznacie niektóre z nich.
  • Zobaczcie jakie kwiaty rosną na łące

3.Bajka edukacyjna ,,Popołudnie na łące”

  • Dowiecie się teraz jak nazywają się niektóre kwiaty i rośliny , które można spotkać na łące.

4.Praca z obrazkami

Obejrzyjcie  ilustracje niektórych  kwiatów rosnących na łące, przypomnijcie sobie ich nazwy i wyklaszczcie rytmicznie ich sylaby

mak

ru-mia-nek

cha-ber

ka-czeń-ce

sto-kro-tka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.Zabawa matematyczna – Fasolkowe kwiaty” 

  • Z ziaren fasoli ułóżcie kwiaty, które można spotkać na łące. Przeliczcie ile fasolek wykorzystaliście przy układaniu kwiatka.

6. Aktywność plastyczna ,,Majowa łąka”

  • Mam dla was dwie propozycje (do wyboru) jak  zrobić piękną ukwieconą łąkę. Jeśli któraś  Wam się spodoba to po skończonej pracy prześlijcie zdjęcia

STEMPELKOWA ŁAKA

MALUJBAJKA

7.Ćwiczenia gimnastyczne  na wzmocnienie rąk:

8.Ćwiczenie relaksacyjne

Teraz usiądź wygodnie, wyprostuj plecy i zamknij oczy. Wyobraź sobie, że znajdujesz się na pięknej, zielonej łące. Posłuchaj odgłosów łąki i spróbuj się zrelaksować.

9.Karty pracy

  • Zanim zaczniecie robić ćwiczenie na s. 32 . proponuję zabawę badawczą   z mieszaniem barw. Spróbujcie wymieszać proponowane duety barw.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Dzieci, które mają w domu książki zachęcam do pracy w części 5 s. 32, 33, 34, 35.
  • Dzieci,które nie mają książek zachęcam, aby zajrzeli na internetowe wydanie

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz5.pdf

9.W ciągu dnia starajcie się również utrwalać piosenkę ,,Bal na łące” oraz wierszyk ,,Żuk”. ( teksty i muzyka zamieszczone w pon. 11.05. )

10.Bajka na dobranoc ,,Jak ten kwiat na łące” – seria Piesek Dali

 

Środa 13.05.2020r.

 

Temat dnia: Mieszkańcy łąki

 1.Zabawy ruchowe na przywitanie  przy piosence  ,,Majowa łąka”

Naśladujcie zwierzątka występujące w piosence.

 2.Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby ,,Barwy ochronne”.

  • Otwórzcie swoje zielone książki na stronie 74-75 oraz 76-77 . Patrzcie na ilustracje i słuchajcie opowiadania czytanego przez rodzica

Mała, zielona żabka siedziała na skraju wiosennej łąki i z zachwytem przypatrywała się bajecznie kolorowym motylkom, które z trudem można było odróżnić od kwiatów rosnących w zielonej trawie. – Jakie one piękne, kolorowe, cudne! – wzdychała raz po raz. Postanowiła podejść bliżej, żeby się nacieszyć widokiem motyli. Zanim weszła w trawę, rozejrzała się trwożnie. Jak wszystkie żaby bała się długonogiego bociana, który na pewno chciałby ją zjeść. Nigdzie nie zobaczyła ani czerwonych nóg, ani czerwonego dzioba, ani białych skrzydeł. Śmiało więc ruszyła przez łąkę, aż doszła między barwne kwiaty i równie barwne motyle. Zadarła zielony łepek, żeby się im przyjrzeć. Iskierki słonecznego światła tańczyły na płatkach kwiatów i na skrzydełkach motyli. To był przepiękny widok. Wtem na łąkę padł cień. Jeden, drugi, dziesiąty. „Bociany!” – przestraszyła się żabka. Zadarła zieloną głowę jeszcze wyżej i odetchnęła z ulgą. Ptaki, które przyleciały nad łąkę, miały czarne pióra i były mniejsze od bocianów. Żabka mogła nadal podziwiać kolorowe motyle. Ale gdzie się one podziały? Przed chwilą fruwały przed zielonym noskiem żabki, a teraz zniknęły. Jak to możliwe? – Uważaj, nadepniesz na mnie. Co tu robisz? – spytał zielony pasikonik. – Przepraszam. Szukam motyli – wyjaśniła żabka. – Dlaczego ukryłeś się pod liściem? Czy w pobliżu jest bocian? – zaniepokoiła się. – Bociana na szczęście nie widziałem, za to widzę mnóstwo motyli. Udają kwiaty, żeby zmylić ptaki, które na nie polują. – Naprawdę? – żabka nie mogła się nadziwić. Rzeczywiście, pośród kwitnących kwiatów siedziały kolorowe motylki. Były tak barwne jak kwiaty, więc trudno je było zauważyć. Gdy tylko czarne ptaki odleciały, motyle poderwały się do lotu. Ich skrzydełka znów migotały w słońcu najpiękniejszymi barwami. – Są kolorowe jak kwiaty, żeby oszukać tych, którzy na nie polują – zrozumiała żabka. – Też chciałabym być taka kolorowa – westchnęła z rozmarzeniem. – Lepiej nie. Motyle mają swoje barwy ochronne, a ty i ja swoje. Chodźmy tam, gdzie jest bardziej zielono, tak będzie bezpieczniej. – Naprawdę? – żabka nie mogła uwierzyć, że jest zielona nie bez powodu. Dopiero gdy zielony pasikonik usiadł między zielonymi źdźbłami trawy i całkiem przepadł żabce z oczu, uwierzyła, że sama też może się ukryć przed wzrokiem bociana. – Teraz żaden bocian mnie nie zobaczy – szepnęła, wskakując w gęstą trawę. – Nie zobaczy, chociaż na twoim miejscu nie bałbym się bociana aż tak bardzo. On woli myszy, dżdżownice, ryby i, niestety, pasikoniki. Żaby nie bardzo mu smakują. – Naprawdę? – żabka aż otworzyła zielony pyszczek. Była malutka, więc to naturalne, że wciąż się dziwiła.

3.Rozmowa na temat opowiadania.

  • Dziecko przygląda się obrazkom i wymienia nazwy kwiatów i zwierząt, które występują na łące.
  • Próbuje udzielić odpowiedzi na pytanie :

Dlaczego motyle są kolorowe, a żaby i pasikoniki zielone?

Jakie znasz jeszcze inne zwierzęta, które mają swoje barwy dostosowane  do środowiska, w którym żyją?

4.Utrwalenie pojęcia owady.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dziecko ogląda zdjęcia owadów .

Rodzic pyta : Jak można jednym słowem nazwać przedstawione na zdjęciach zwierzęta?

Słowo owady dzielimy na sylaby: o-wa-dy oraz na głoski o, w, a, d, y.

Dzieci próbują ułożyć zdanie ze słowem owady.

Pokazujemy dziecku jak wygląda wyraz  owady.

 5.Posłuchajcie różnych ciekawostek o owadach

6.Poruszajcie się teraz do rytmu piosenki ,,Bąki z łaki”. Wymyślcie swoje własne ruchy i figury.

 

7.Film edukacyjny pt. ,,Okiem owada” z cyklu Domowe przedszkole

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,okiem-owada,44877

8.Kącik plastyczny ( do wyboru dla chętnych dzieci)

  • Rysowane wierszyki- Motyl

  • Praca plastyczna – Mieszkańcy łąki.

Stwórzcie własną łąkę z materiałów dostępnych w domu. ! Poniżej inspiracja, jak w prosty sposób stworzyć owady lub zwierzątka mieszkające na łące. Pamiętajcie o zachowaniu zasad bezpieczeństwa przy zabawie nożyczkami.

9.Karty pracy

  • Dzieci, które mają w domu książki zachęcam do pracy w części 5 s. 36, 37
  • Dzieci,które nie mają książek zachęcam, aby zajrzeli na internetowe wydanie

         https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz5.pdf

10.Bajka na dobranoc O żabkach w czerwonych czapkach”

Czwartek 14.05.2020r.

Temat dnia:   Na łące -zabawy matematyczne.

1.Witajcie. Rozpoczynamy zabawą taneczną.

Spróbujcie naśladować tańczące dzieci.

2.Kochani dziś przygotowałam dla Was zagadki matematyczne  ,,Łamigłówki przedszkolnej główki”. Mam nadzieję, że z pomocą rodziców świetnie sobie poradzicie. Posłuchajcie rymowanek i spróbujcie wykonać  zadania matematyczne. POWODZENIA.

 

Zadanie I

Nad zieloną łąką lata złota pszczoła,
nektar ją tu nęci, słońce ją tu woła,
więc z kwiatka na kwiatek przelatuje sobie,
aby człowiek później mógł jeść słodki miodek.

 

Co wstawisz w puste miejsce:

  • pszczółkę czy kwiatka
  • pszczółkę czy słońce

 

 

 

 

 

   Zadanie II

Ślimak dom na plecach nosi

Dom wygodny, suchy, trwały

nie za duży nie za mały

Choć ma tylko jedną nogę

zawsze z domem rusza w drogę.

 

Pokaż, który ślimak:

– ma dom w kształcie trójkąta

– ma dom w kształcie koła

– ma dom w kształcie prostokąta

 

 

 

 

 

Zadanie III

Idzie ścieżką gąsienica,

Kolorowa tajemnica.

Krótkich nóżek mnóstwo ma,

Jedną robi pa, pa, pa.

 

– policz ile pierścieni ma gąsienica.

– wymień kolory jakie ma gąsienica

– pierwszy pierścień ma kolor………(żółty)

-drugi pierścień ma kolor……………(niebieski)

-trzeci pierścień ma kolor…………..( czerwony) itd.

Następnie dziecko odpowiada na pytania:

-który pierścień ma kolor żółty………..(pierwszy)

-który pierścień ma kolor niebieski ……(drugi) itd.

 

 

 

 

 

Zadanie IV

Kopiec z ziemi zrobi wnet,

To malutki, zwinny kret,

Na słoneczko wyjść nie może,

Musi siedzieć w ciemnej norze.

 

-Policz ile krecik ma kwiatków

-wskaż, na której kostce jest tyle samo kropek co kwiatków u krecika.

 

 

 

 

 

Zadanie V

Nad łąką motyle i pszczoły fruwają,

A w trawie świerszcze koncerty grają.

Policz :

-ile na obrazku jest motyli –podskocz tyle razy ile jest motyli

-ile jest pszczółek –  klaśnij tyle razy ile jest pszczółek

-ile jest świerszczy – tupnij tyle razy ile jest świerszczy

 

 

 

 

 

Zadanie VI

Na majowej zabawie,

Spotkały się żabki w stawie.

Rechotały i kumkały

W łapki sobie grały.

 

Wskaż, po której stronie jest więcej żabek.(po prawej, czy lewej)

 

 

 

 

 

 

3.To już koniec naszych matematycznych zagadek. Myślę, że rozwiązałyście je doskonale . Gratuluję i z wielką przyjemnością wręczam każdemu z Was  dyplom uznania. 

dyplomik

4.Ćwiczenia gimnastyczne

5.Karty pracy

  • Dzieci, które mają w domu książki zachęcam do pracy w części 5 s. 38, 39.

W ćwiczeniu 38 będziecie rysować odpowiedzi do zagadek. Niżej znajdziecie pomocnicze obrazki, które podpowiedzą Wam jak narysować zwierzątka.

  • Dzieci,które nie mają książek zachęcam, aby zajrzeli na internetowe wydanie

         https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz5.pdf

 

 

 

 

 

 

  1. Bajka na dobranoc ,,Muzyka przyjaźni”

 

Piątek 15.05. 2020 r.

 Temat dnia: Kolory wiosny                                                                                                                            

 Dzisiaj dowiemy się ciekawostek o tęczy, pobawimy  się kolorami . Zachęcam również do wykonania tęczowego eksperymentu. Zaczynamy.

1.Zabawa na przywitanie przy piosence ,,Malowanie tęczy”

  • Posłuchajcie utworu i tańczcie tak jak podpowiada Wam muzyka

2.Obejrzyjcie filmik edukacyjny„Jak powstaje tęcza” ?

3.Posłuchajcie wiersza „Tęcza” I.R.Salach

 

 

 

 

 

 


Tęcza ma siedem kolorów,

Wymienił je Karolek,

wymienię je i ja.

Kolor fioletowy

pierwszy przyszedł mi do głowy.

Granatowy kolor ciemny

dla oka jest przyjemny.

Za nim będzie błękit

jak błękitne niebo.

Potem zieleń traw.

Nie pytaj mnie, dlaczego.

Barwa żółta jak słoneczko

i pomarańczowa,

na końcu czerwona

– i tęcza gotowa

4.Porozmawiajcie z rodzicami na temat wiersza

  • Ile kolorów ma tęcza?
  • Jakie kolory występują w tęczy?
  • Obok jakiego koloru znajduje się np. kolor pomarańczowy?
  • Pyta również o położenie innych kolorów .

5.Pooglądajcie filmik i utrwalcie wiadomości ,,Co to jest tęcza”

 6.A teraz zobaczcie ,,Jak słonko z chmurką tęczę wyczarowały”

 7.Wiem że bardzo lubicie doświadczenia i eksperymenty może spróbujecie z pomocą rodziców wykonać tęczowy eksperyment ,,Tęcza na talerzu”

Potrzebne:  draże typu Skittels, woda, talerz.

 8.Kącik plastyczny

  • Chętne dzieci zapraszam do zabawy plastycznej ,,Rozcierana tęcza”

http://www.kreatywniewdomu.pl/2019/03/rozcierana-tecza.html

  • A może wolicie interaktywną kolorowankę -Biedronka

https://www.kolorowankionline.net/mala-biedronka

 9. Teraz przyszedł czas na podsumowanie całego tygodnia naszych wspólnych zabaw.

  • Zagadkowa łąka – utrwalmy sobie wiadomości o łące.

  • Powtórzmy naszą piosenkę ,,Bal na łące”.

Mam nadzieję, że wszyscy już prawie ją umiecie.  Możecie do piosenki wystukiwać rytm  np.  na drewnianych łyżkach, klockach itd. Pomysłów na pewno Wam nie zabraknie.

https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo.

  • Utrwalmy również wiersz ,, Żuk”

https://www.youtube.com/watch?v=g3UGMDi1ejI

10.Karty pracy

  • Dzieci, które mają w domu książki zachęcam do pracy w części 5 s. 40, 41.
  • Dzieci,które nie mają książek zachęcam, aby zajrzeli na internetowe wydanie

         https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz5.pdf

11.Bajka na dobranoc: Rodzina Treflików odc. Tęcza”

https://www.youtube.com/watch?v=tKw2-En1tTw

 

Dziękuję za wspólne zabawy w tym tygodniu.

Życzę mile spędzonego czasu w weekend.

Dbajcie o siebie, bądźcie zdrowi.

Trzymajcie się cieplutko.