Wiosna wokół nas

Piątek 09.04.2021r.

Temat dnia: Wiosna w ogrodzie.

 

Witamy wszystkie dzieci!

1. Zapraszamy na poranną zabawę „Zrób to tak jak ja”.

2.Dużo już wiecie na temat obecnej pory roku, którą jest…….tak (wiosna)

Przyglądnijcie się poniższemu obrazkowi i powiedzcie co na nim widzicie
(swobodna wypowiedź dziecka)

3.Zapraszamy do obejrzenia filmu edukacyjnego pt.: „Wędrówki skrzata Borówki – ogród”

Pytania dotyczące filmu:

– Kto jest bohaterem filmu? Jak ma na imię?

– Z kim spotkał się skrzat Borówka?

– Gdzie wybrał się Borówka z kuzynem?

– Jakie rośliny można zobaczyć w ogrodzie?

– Jakie zwierzęta spotkał skrzat Borówka w ogrodzie?
– Co wykonał Skrzat Borówka wspólnie z dziećmi dla szpaków?

4.Praca z obrazkiem – Jakie prace wykonuje się wiosną w ogrodzie ?Popatrzcie na obrazek i nazwijcie te czynności.

5. Teraz poznacie narzędzia potrzebne do prac ogrodowych.
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/02/narz%C4%99dzia-ogrodnika-napisy-drukowane-litery.pdf

6.Spróbujcie nazwać prezentowane poniżej narzędzia i powiedzcie jakie prace ogrodowe można wykonać przy ich pomocy.

  • taczka służy do przewożenia
  • łopata służy do nabierania i przenoszenia, kopania dołów
  • grabie służą do grabienia liści czy wyrównywania ziemi
  • kosiarka służy do koszenia trawy
  • konewka służy do podlewania
  • motyka służy do kopania i spulchniania gleby

Pamiętajcie, że metalowymi narzędziami ogrodniczymi mogą posługiwać się tylko dorośli.

7. Zabawa ruchowo-naśladowcza do piosenki „W naszym ogródeczku”

Pokazujcie czynności jakie wykonuje się wiosną w ogródku😊

  • grabienie ścieżek
  • kopanie grządek
  • sianie nasionek
  • kapiący deszczyk

8.,,Zgaduj zgadula”- zagadki tematyczne.

Co kopie, chociaż nie ma nóg?
Będziesz nią ogród skopać mógł. (łopata)

Na patyku zębów rządek,
znają je na pewno dzieci.
Służą do równania grządek,
i do uporządkowania śmieci. (grabie)

Leci z niej woda                                                
przez sito blaszane.
Jaka to wygoda
już kwiatki podlane! (konewka)

Tym dziwnym pojazdem na jednym kole
Wozi ogrodnik narzędzia na pole. (taczka)

9.Czy wiedzieliście, że:

– Pan, który pracuje w ogrodzie to?(ogrodnik)

– Pani, która pracuje w ogrodzie to? (ogrodniczka)

– Spodnie do pracy w ogrodzie nazywają się? (ogrodniczkami)

OGRODNIK

OGRODNICZKA

OGRODNICZKI

10.Zabawa muzyczna. Teraz zamieniamy się w ogrodniczkę lub ogrodnika –,,Sadzimy fasole”

 

W naszym ogródeczku                  dz. rysuje rękoma koła przed sobą       

zrobimy porządki                         dz. „grozi” palcem wskazującym, na zmianę jedną i drugą ręką

Wygrabimy ścieżki                       dz. naśladuje grabienie
przekopiemy grządki                    
dz. naśladuje kopanie łopatą

Raz dwa trzy.                                dz. klaszcze 3 razy

 

Potem w miękką ziemię                dz. naśladuje wrzucanie nasionek do ziemi

wsiejemy nasionka

Będą się wygrzewać                     dz. „wkręca żaróweczki”

na wiosennym słonku

Raz dwa trzy.                                dz. klaszcze 3 razy

 

Spadnie ciepły deszczyk                dz. Porusza paluszkami i ponad głową i powoli      

i wszystko odmieni                         opuszcza je wzdłuż całego ciała aż do podłogi.

W naszym ogródeczku                  dz. rysuje rękoma koła przed sobą.

grządki zazieleni

Raz dwa trzy.                                dz. klaszcze 3 razy

 

11.Rozwiążcie zagadkę a dowiecie się, który zawód wyjątkowo kojarzy nam się z wiosną!
Spotkasz go w ogrodzie,
gdzie pracuje co dzień
dba o krzaki i kwiatki,
sadzi rośliny z użyciem łopatki . ( ogrodnik)

Wskaż przedmioty należące do ogrodnika.

  1. Wiosna to pracowity okres dla ogrodników. A czy wiecie na czym polega ich praca? Zapraszamy na prezentację.

https://drive.google.com/file/d/1iJKhQ_kPPiSJc1x9PONkfgCFge9GoLqF/view?fbclid=IwAR3yfUi7x0F1ZRE-81eylKhG060EfMdv6fvlcBf1ltsQAr0ssx0SC14DxEM

13.Filmik: ,,Jak rosną rośliny”

Ty też możesz zostać ogrodnikiem i założyć swój domowy ogródek😉
Dzieci bardzo lubią brać udział w sadzeniu różnego rodzaju roślin, dlatego zachęcamy rodziców do stworzenia swojemu dziecku takiej przyjemności. Dla małego dziecka ciekawym doświadczeniem jest zobaczenie jak na jego oczach z nasionka powstaje roślinka. Przy niedużym nakładzie pracy, radość z pielęgnowania i posiadania swojej roślinki jest ogromna😊

Wystarczy trochę miejsca na parapecie w kuchni. Nie trzeba od razu kupować ziemi i doniczek. Na początku można pokazać dziecku co dzieje się z ziarenkiem jeśli damy mu wodę i światło. Wystarczy słoik, kawałek gazy, woda i ziarenko fasoli.

                                                                                                                                Miłej pracy 😊

 

Czwartek 08.04.2021r.

Temat dnia : Zwiastuny wiosny

 

1.Na początek zapraszamy wszystkich do pogodnych i ulubionych  przez was ćwiczeń.

Pogodne ćwiczenia W PODSKOKACH | RYTMIKA DLA DZIECI

2.Posłuchajcie wiersza :,,Przyjście Wiosny’’ Jan Brzechwa

3.Wiersz „Przyjście wiosny”.

 

Naplotła sama, że już się zbliża wiosna.

Bocian skrzywił się ponuro: – Przyjedzie pewnie furą.

Jeż też się najeżył srodze: – Raczej na hulajnodze.

Wiewiórka: – Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.

Ptak gwizdnął: – Wiem coś o tym, przyleci samolotem.

Mrówka: – Nieprawda! Wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem.

 

A wiosna przyszła pieszo.

Już kwiaty za nią spieszą,

już trawy za nią rosną

i szumią: – Witaj wiosno!

 

Rozmowa z dzieckiem na temat treści wiersza

 

– Jakie zwierzęta rozmawiały o nadchodzącej wiośnie?

– W jaki sposób według nich miała przyjść wiosna?

– W jaki sposób pojawiła się?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Rozmowa na temat zwiastunów wiosny.

Swobodne i kierowane wypowiedzi dziecka na temat zmian zachodzących w przyrodzie wiosną oraz zwiastunów wiosny na podstawie wiersza i własnych obserwacji.

 

5.Posłuchajcie piosenki : Pani wiosna

 

6.Zagadki Wiosenne:

7.Czas na małą przerwę: Piosenka o wiośnie z pokazywaniem „To już czas

 

8. Poznajemy: WIOSENNE KWIATY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. OZNAKI WIOSNY 

 

10.Wiosna, nowina radosna!, A.Dyniakowska, M.Sadowska

 

11.Zabawa słowna „Wiosenne rymowanki”. Dzieci tworzą rymy do podanych zdań:

Przez deszczyk pokropione rosną listeczki ….….(zielone)

Zajączki kicają i trawki ……… (szukają)

Na gałęzi siedzi wrona, czarna wrona bez ……… (ogona)

Nad stawem żabki kumkają, przed bocianem się….. (chowają)

Bocian ma ostro zakończony długi dziób ….. (czerwony)

 

12.Wiosenne gry i łamigłówki dla najmłodszych Pani Monia

13.Zielona wiosna PIOSENKA

 

14.Wiosenne kwiatki  praca plastyczna

 

15.NA KONIEC MAŁY ODPOCZYNEK

16.Wiosenne karty pracy pobierz

Pogodnego dnia.

 

Środa 07.04.2021r.

Temat dnia: Kwiecień – plecień…

 

Dzień dobry przedszkolaki.

 

1.Spójrzcie za okno. Co widzicie, wiosnę czy zimę?

Chyba coś się pomieszało… Wiosna spotkała się z zimą!

 

Zapraszam Was do zabawy muzycznej „Spotkanie wiosny i zimy”.

(potrzebne będą dwie chustki).

 

2.Czy wiecie jaki mamy teraz miesiąc?

Jeśli nie, posłuchajcie i postarajcie się zapamiętać jak najwięcej informacji.

 

  • Czy już wiecie, o jakim miesiącu będziemy rozmawiać? (kwiecień)

  • Czy wiecie skąd się wzięła nazwa KWIECIEŃ? (wszystko wokół rozkwita)

  • Co jeszcze dzieje się w kwietniu w przyrodzie?

– rodzą się młode zwierzęta;

– ptaki składają jajka w gniazdach;

– cała przyroda budzi się do życia;

 

  • Teraz powtórzymy sobie wierszyk „Kwiecień”, który słuchaliście na filmiku, z pokazywaniem.

 

Kwiecień

 

Kwiecień – plecień wciąż przeplata  (robimy młynek )

Trochę zimy, trochę lata.                    (pokazujemy jedną dłoń i drugą)

Witaj Kwietniu z kwiatów koszem,  (machamy rączką, witamy)

nie syp śniegiem,                                  (grozimy palcem)

bardzo proszę!                                      (składamy dłonie do proszenia ,lekki ukłon)       

 

  • Przysłowie na kwiecień brzmi:

„Kwiecień – plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”

 

  • Czy potraficie wyjaśnić, co to znaczy?

(pomogą Ci ilustracje)

Kwiecień, podobnie jak marzec ma zmienną pogodę, czasami jest bardzo zimno, pada śnieg, jest mróz, a czasami jest pogoda letnia, wychodzi ciepłe słońce, jest gorąco. Dlaczego tak się dzieje? Bo…

KWIECIEŃ – PLECIEŃ …     (dokończcie sami)

 

3.Posłuchajcie piosenki pt. „Kwiecień – plecień”- próbujcie śpiewać refren.

 

Tekst piosenki „Kwiecień-plecień”.

Idzie za kwietniem rowem zielonym
pierwsza stokrotka w śniegu kwietniowym.
Na skrawku ciepła, na zimna brzeżku,
kwiat przebiśniegu usiadł w dołeczku.

ref: Kwiecień, plecień,
bo przeplata.
trochę zimy,
trochę lata. (bis)

Śniegiem sypnęło; czy kwiaty wschodzą
na pożegnanie ostatnim mrozom?
Uderza wiosna o skrzydła ptakom
śpiew się poturlał z góry po dachu.

ref: Kwiecień, plecień…

 

 

  • Zapraszam do wiosennego tańca przy piosence „Kwiecień – plecień” (wykorzystamy sobie dwie chustki  z wcześniejszej zabawy lub jeśli ktoś ma to dwa pompony).

 

  • A teraz zapraszam do drugiej zabawy z piosenką „Kwiecień – plecień”.

Będzie ona polegała na wystukiwaniu ołówkiem lub paluszkiem rytmu piosenki na przygotowanym na kartce zapisie graficznym. Kto ma możliwość, proszę ten zapis wydrukować, można go narysować samodzielnie w oparciu o wzór . Można go pokolorować. Zapis graficzny do piosenki

4.Teatrzyk Zielona Łączka zaprasza na króciutkie przedstawienie pt. „Kwiecień – plecień”.

5.Kwiecień miesza nam pogodę, raz jest ciepło, a raz zimno. Tęsknicie za wiosną? Bo ja bardzo tęsknię!!!

    Spróbujmy przywołać wiosnę, aby do nas wróciła. Zapraszam do zabawy „Pierwsze oznaki wiosny”.

 

6.Gra interaktywna

  • „Wiosna – ćwiczymy spostrzegawczość”

https://view.genial.ly/5e811776aafed90da9b955b4

 

  • „Wiosna – sudoku dla początkujących”

https://view.genial.ly/5eb95b807792c20d16619660

 8.„Wiosno, wiosenko, gdzie jesteś?” – wiosenny improwizacja ruchowa. (potrzebne będą dwie chustki)

9.Praca plastyczna

     Przedstaw w formie obrazka, wykorzystując dowolna technikę plastyczną przysłowie:

KWIECIEŃ – PLECIEŃ, BO PRZEPLATA TROCHĘ ZIMY, TROCHĘ LATA.

 

9.Bajka „Przygody kota Filemona. Kwiecień – plecień”

 

 Miłego dnia 🙂

 

Wtorek 06.05.2021r.

Temat dnia: Wiosna w lesie.

1.Witamy was po świętach, zacznijmy nasz dzień od muzycznej porannej gimnastyki:

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

2.Posłuchaj wiersza a dowiesz się o czym będziemy rozmawiać?

3.Pytania do wiersza:

–  kto budzi się gdy przychodzi wiosna?   ( Las)

–   w co stroją się drzewa ?                          ( liście i igły)

–     co zakwitło w lesie ?                               ( krokusy, przylaszczki  i bazie)

–  jakie zwierzęta się obudziły ?                   ( niedźwiedzie, borsuki, susły)

– a jakie zwierzęta jedzą trawę na leśnej łące?  (żubry, sarny. Łosie, jelenie i zające)

– kto jeszcze wstał?                                      ( żaby, węże, jaszczurki i jeże)

– kto poprawia tamę na rzece?                  ( bóbr)

– co robią wiewiórki?                                   (biegają szyszek i żołędzi szukają)

– co robią ptaki?                                           (śpiewają)

– kto wkrótce do lasu przybędzie?           ( nowi mieszkańcy)

– co będą robić drzewa i krzewy ?            (będą cicho szeleścić)

– dlaczego pan leśniczy jest zadowolony? ( wiosna ozdobiła las kolorami i mieszkańcy lasu są szczęśliwi)

4.A teraz poruszamy się do piosenki ,, Maszeruje wiosna”

5.Posłuchajcie zagadki o zwierzętach i ciekawostki o nich

6.Opowieść ruchowa:

7.Taniec z chustami

8.Bajka na dobranoc

9.Kolorowanka

kolorowanka wiosna

Miłego dnia 🙂