Pszczółki – Wakacyjne podróże

Już niedługo wakacje!
W tym tygodniu porozmawiamy o wakacyjnych podróżach
i o bezpiecznym spędzaniu wolnego czasu.

Temat tygodnia : Wakacyjne podróże

Poniedziałek 15.06.2020r.

Temat dnia: Wakacje tuż, tuż.

Dzień dobry dzieci!

1.Halo, halo przedszkolaki! Wstajemy! Zapraszam do porannej gimnastyki z Gefi:

2.O czym będziemy dzisiaj rozmawiać, dowiecie się rozwiązując zagadkę:

Kto mi powie, jaki to czas
Gdy przedszkolak idzie w las
Mama z Tatą w piłkę grają
I wszyscy się opalają.
W tym magicznym czasie
Grzyby rosną w lesie
Woda ciepła w morzu
W górach też nie gorzej
Lubię taki czas
Mogę długo spać, kto mi powie
Jak ten czas się zowie?(wakacje)

 Wakacje to czas wolny od nauki i pracy, podczas którego można wyjechać gdzieś na dłużej i odpocząć.

3.Na wakacje możemy pojechać w różne miejsca na świecie. Posłuchaj opowiadania „Wakacyjne podróże” a dowiesz się jakie plany na wakacje mają Olek i Ada z rodzicami:

4.Pytania do uważnego słuchacza:

  • Co robiła cała rodzina od samego rana? (planowali podróże wakacyjne).
  • Co mama wyjęła z szafy?(globus).
  • Co znajduje się na globusie? (kontynenty -ląd, morza i oceany).
  • Jakie nazywają się kontynenty?(Ameryka Północna, Ameryka Południowa, Afryka , Europa, Azja, Australia, .
  • Na jaki kontynent trafił palec Olka ?(Australia-  Sydney).
  • Jaki kontynent i państwo wskazał palec Olka, gdy drugi raz zakręcił globusem? (Ameryka Południowa- Brazylia).
  • Gdzie chciałaby pojechać mama? (Azja – Indie, Afryka – Kenia).
  • Na jaki kontynent trafił palec taty? (Ameryka Północna -Waszyngton).
  • Na jaki kontynent trafił palce Ady?(Europa – Warszawa).

 

5.Posłuchaj profesora Szymona, który opowie o kontynentach znajdujących się na Ziemi.

https://www.youtube.com/watch?v=hyYmyG0SugU&t=12s

  • Na jakiej planecie mieszkamy?
  • Wymień kontynenty znajdujące się na Ziemi?
  • AMERYKA PÓŁNOCNA(fiolet)
  • AMERYKA POŁUDNIOWA( róż)
  • AFRYKA (brąz)
  • EUROPA (niebieski)
  • AZJA (żółty)
  • AUSTRALIA – OCEANIA (zielony)
  • ANTARKTYDA (biały)

 

6. Gra interaktywna „Dopasuj kontynenty”. Poproś rodzica o pomoc w odczytaniu nazw kontynentów.

https://www.gry-geograficzne.pl/kontynenty/index.html

 

7.Wiersz B. Formy „Wakacje”. Rodzic czyta:

Jadę nad morze
zabieram łopatkę,
wiaderko i koniecznie
z dużym daszkiem czapkę.

Jak będę w górach
z laską i plecakiem
razem z rodzicami
pójdę górskim szlakiem.

Jadę nad jeziora,
sprzęt zabieram cały:
ponton, płetwy, wiosła
oraz okulary.

Gdzie można pojechać na wakacje?(nad morze, w góry,nad jezioro ,na wieś)

7. Więc zapraszam Was na wycieczkę!Opowieść ruchowa „Bierzemy misia w teczkę jedziemy na wycieczkę” – rodzic opowiada i jednocześnie wykonuje razem z dzieckiem czynności opisane w opowieści .

Wyobraź sobie, że za chwilkę wybieramy się na długą wycieczkę. Najpierw musimy zapakować nasz niewidzialny pleckach, potrzebne nam rzeczy: ubrania, buty, żywność, aparat i lornetka.

 

Uwaga wyruszamy, najpierw jedziemy w góry (dziecko pokazuje właściwy obrazek), musimy się na nie wspinać. Mamy bardzo ciężki plecak, wiec dużo nas to sił kosztuje.

 

Teraz nad morze (dziecko pokazuje właściwy obrazek), musimy przepłynąć kawałek (należy naśladować ruchem, tak jakby wykonywało się te czynności).

 

Następny przystanek to wieś (dziecko pokazuje właściwy obrazek) kosimy trawę i karmimy koniki i krówki (dziecko naśladuje ruchem koszenie trawy – rodzic demonstruje).

 

Po takiej wycieczce wracamy do domu , zdejmujemy ciężki plecak i kładziemy się na dywanie i głęboko oddychamy, przypominając sobie naszą wyprawę  (w tle słychać szum fal)

https://www.youtube.com/watch?v=mai_J-9VfFQ

  • Co zapakowaliśmy do plecaka?
  • Gdzie wyruszyliśmy najpierw i co tam robiliśmy?
  •  Gdzie dalej pojechaliśmy?
  • Jaki był kolejny przystanek naszej wycieczki?
  • Gdzie wróciliśmy z wycieczki
  • W jaki sposób odpoczywaliśmy po naszej wyprawie?

 

8.A teraz troszkę pośpiewamy. Słuchaj piosenki „Niech żyją wakacje”

 śpiewaj refren : Niech żyją wakacje, niech żyje pole i las i niebo i słońce i wolny, swobodny czas!

9. Możemy wyjechać na wakacje w różne miejsca znajdujące się na całym świecie, możemy też wybrać odpoczynek w Polsce.W naszym kraju jest wiele pięknych miejsc do zwiedzania i odpoczynku.

POLSKIE   MORZE                                                 POLSKIE GÓRY

 

 

 

 

 

 

 

        POLSKA WIEŚ                                                   POLSKIE JEZIORA

 

 

 

 

 

 

   NASZE KOCHANE BIESZCZADY

 

 

 

 

 

 

10.Wakacje tuż tuż. Jakie są Wasze ulubione wspomnienia związane wakacyjnym czasem?

Pooglądajcie prezentację ,która zawiera ciekawe filmiki oraz zadania. Jestem ciekawa, które spodoba Ci się najbardziej. Udanej zabawy!

https://view.genial.ly/5ed241ee67693c1203b0c81b/interactive-image-wakacje-tuz-tuz

 

11. Co kojarzy ci się z wakacjami?Mocno grzejące słońce, morze, plaża,lody, czereśnie ….A może masz jeszcze jakieś skojarzenia?

12.Wakacyjne zagadki:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13.Wykonaj karty pracy: (do wyboru)

 

14.Praca plastyczna „Lody”. Do wykonania pracy potrzebne ci będą waciki kosmetyczne,papier kolorowy, blok, klej, farby.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15.Bajeczka na dobranoc: Pooglądajcie jak rozpoczęli swoje wakacje Bolek i Lolek.

Miłego dnia !

Wtorek 16.06.2020r.

Witam wszystkie dzieci.

Temat dnia: Wakacyjne podróże – środki transportu.

 1.Ciekawa rozgrzewka na przebudzenie. Zapraszam:

2.Czy Olek i Ada zaplanowali już wakacyjną podróż? Opowiadanie B.Szelągowskiej pt. „Wakacyjne podróże”:

 

Pytania do opowiadania:

  • Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami na wakacje? (do Włoch)
  • Co stało się z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu i Adzie zdjęcie? (wpadł do wody)
  • Jakie miejsce odwiedziła cała rodzina Olka i Ady? (włoską pizzerię)
  • Co jeszcze robili na wakacjach Olek, Ada i ich rodzina? (kąpali się, zwiedzali włoskie miasta, miasteczka i wsie, robili pamiątkowe zdjęcia)
  • W jaki sposób rodzina Olka i Ady dotarła z Polski do Włoch? (samolotem)

 3.Zabawa rytmiczna „Samolocik”. Teraz my zamieniamy się w samoloty , rozkładamy skrzydła i lecimy tak, jak podpowiadają nam słowa piosenki:

4.Poznajemy środki transportu – Bajka edukacyjna.

 5.Zagadki profesora Szymona „Jaki to pojazd?”

https://www.youtube.com/watch?v=TDnOkVpGoQ0

6.Zabawa ruchowa „Maszynista zuch!”. Zamieniamy się w maszynistę w pociągu i wyruszamy w podróż (jeśli możesz zaproś kogoś z rodziny do zabawy).

 6.Pojazdy dzielą się na lądowe, wodne i powietrzne. Obejrzyj prezentację (proszę oglądać do czasu 3.39, pozostała część nas nie dotyczy):

 7.Układamy puzzle – Pojazdy.

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/pojazdy/247512-train-puzzle lokomotywa

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/pojazdy/243097-mijloace-de-transport-pe-apă statek

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/pojazdy/239912-samolot-dla-dzieci samolot

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/pojazdy/230065-rowerek-na-zielonym-tle rower

rhttps://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/207051-mały-samochód auto

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/pojazdy/242439-buburuzele-izolate

 

8.Słuchanie piosenki „Podróże małe i duże” – słuchając piosenki możesz podróżować dowolnie wybranym środkiem transportu:

9.Wykonaj ćwiczenia na kartach pracy

  • Posegreguj pojazdy

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/11/POJAZDY-karta-pracy-1.pdf

  • Połącz w pary

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/11/POJAZDY-karta-pracy-2.pdf

  • Podziel na sylaby

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/11/POJAZDY-karta-pracy-3.pdf

 

10.Kolorowanki „Pojazdy” do wyboru:

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/11/POJAZDY-kolorowanki.pdf

 

11.Udane wakacje, to bezpieczne wakacje!

  • Zasady bezpieczeństwa na drodze- bajka edukacyjna

  • Zasady bezpieczeństwa na rowerze – bajka edukacyjna

  • Piosenka „Wakacje z rowerem”

Środa 17.06.2020 r.

Temat dnia: Wakacyjny odpoczynek nad wodą

 Witajcie.

1.Zabawa muzyczno-ruchowa na przywitanie .Na początek trochę ruchu. Z mamą, z tatą a może ze starszą siostrą lub bratem ?   Co Wy na to?

 

2.Wiersz ilustrowany ,,Gdzie na wakacje” Słuchając wiersza zastanówcie się , gdzie chciałybyście pojechać na wakacyjny odpoczynek. Zobaczcie jakie atrakcje czekają na  was w różnych miejscach i jak można spędzać tam czas.

3.Piosenka ,,Przyszło lato”. Jesli jeszcze nie wiecie, gdzie chciałybyście spędzić wakacje Wysłuchajcie proszę uważnie piosenki i postarajcie się odpowiedzieć na pytania:

-dokąd możemy pojechać na wakacje?

-co możemy robić na plaży?

-co możemy zbudować z piasku?

-co możemy robić nad jeziorem?

-co możemy robić w górach?

4.Zabawa ruchowa ,,Samolocik” Dziś zobaczcie w jakich miejscach można odpoczywać nad wodą. Zapraszam do wakacyjnej podróży.Wsiadamy do samolotu, zapinamy pasy i ruszamy. Zobaczcie, gdzie wylądował nasz samolocik

Przystanek pierwszy –  Nad morzem

Co ciekawego można robić na wakacjach nad morzem? (przykłady odpowiedzi: opalanie się, zabawy na plaży, budowle z piasku, rejs statkiem, uprawianie sportów wodnych, itp.)

5.Bajka ,,Nad morzem” z serii mis Kudłatek

6.Zabawy taneczne ,,Nad morzem”

 

7.Zabawy,, Bystry przedszkolak- morze”

8.Zabawa przy piosence ,,Z Dumorysiem nad morzem”

9.Zapraszam do dalszej podróży przy piosence ,,Pociąg” .Tym razem pojedziemy pociągiem. Na pewno pamiętacie jak bawiliśmy się do tej zabawy w przedszkolu. Gotowi? Ruszamy!

 Zobaczcie, gdzie zatrzymaliśmy się.

Przystanek drugi  –  Nad jeziorem

Co ciekawego można robić nad jeziorem? (przykłady odpowiedzi: pływanie łódką lub rowerem wodnym, spacerowanie, odbywanie pieszych wędrówki, itp.)

10.Film edukacyjny ,,Wędrówki Skrzata Borówki -jezioro”. Nad jeziorem czeka na nas przewodnik-Skrzat Borówka. Zobacz i posłuchaj ciekawostek.

 

11.Piosenki dla Dzieci – skrzat Jeziorek – piosenka o jeziorze

 12.Zabawa ruchowa ,,Koła autobusu kręcą się”( naśladuj ruchem słowa piosenki wg własnego pomysłu). Żegnamy się ze skrzatem i z jeziorem. W dalszą podróż pojedziemy autobusem

https://www.youtube.com/watch?v=gs8gSN8PboA

Przystanek Trzeci   –   Nad rzeką

Poznałyście  już wiele ciekawych informacji na temat jeziora, pora więc zatrzymać się  nad rzeką. Tu też można ciekawie spędzić czas.

 13.Wiersz ,,Rzeczka” J. Tuwima

14.Zabawy ruchowe przy muzyce ,, W wakacyjnym nastroju”

15.Zabawa relaksacyjna,,Tu płynie rzeczka” (masażyk)

Tu płynie rzeczka (Na plecach kantem dłoni wykonujemy ruch falisto posuwisty)
Tędy przeszła pani na szpileczkach (Opuszkami palców stukamy w plecki)
Tu przeszły słonie (Stukamy zaciśniętymi pięściami posuwając się na plecach z dołu na górę)

I biegły konie (jak wyżej, ale w drugą stronę z góry na dół)

Spadł drobniutki deszczyk(Opuszkami palców stukamy w plecki)
Czy przeszedł cię dreszczyk? (szczypiemy delikatnie w kark lub w bok pleców)

16.Wykonaj karty pracy:

 

Dziękuję za wspólną zabawę.

Jutro udamy się w kolejną wakacyjną podróż.

 

Czwartek 18.06.2020 r.

 Temat dnia Wakacyjny odpoczynek  – góry, las

Witajcie w kolejnym dniu. Dziś dalsza część  wakacyjnej podróży. Proponuję  wyruszyć rowerem .

1.Zabawa Rowerek” na poranne rozśpiewanie. Jedziemy.

Przystanek pierwszy-Góry

2.Opowiadanie  „Jak dobrze nam zdobywać góry”.Posłuchajcie opowiadania a dowiecie się co ciekawego można zobaczyć w górach

 

Spróbuj odpowiedzieć na pytania:

  • co ciekawego zobaczyli Olek i Ada podczas pobytu w górach? (hale. barany , bacę, juhasów, psy pasterskie
  • dlaczego baca mówił językiem niezrozumiałym dla Olka i Ady? (Mówią po swojemu – gwarą )
  • gwara: oscypek – ser, żętyca – maślanka, ciupaga – laska z siekierką, kierpce – skórzane buty, portki – spodnie, cucha – wełniana peleryna, watra – ognisko

Pomocnicze ilustracje

  hala

                                  

   owce

                                                              

    baca

 

 

3.Piosenka„Jak dobrze nam zdobywać góry”. Maszeruj w rytm melodii.

4.Zabawa „Gdzie jest owieczka?”.Rodzic ( mama owca) z zawiązanymi chustką oczyma próbuje odnaleźć swoje dziecko(zagubioną w górach owieczkę) po głosie ( mała owieczka cichutko beczy ) lub po dźwięku (mała owieczka dzwoni dzwoneczkiem . Zabawę powtarzamy kilka razy.

5.Posłuchajcie śpiewu i muzyki górali

 6.Zabawa ruchowa przy piosence ,,Idę, jadę” . Naśladujcie ruchy.

O , zobaczcie, gdzie przyjechaliśmy   

 Przystanek drugi -las

 

7.Wędrówki Skrzata Borówki – odc. 2 – Las mieszany

8.Piosenka ,,Las”. Spróbujcie śpiewać refren wyklaskując rytm.

9.Zabawa artykulacyjna ” Przygoda rodzinki w lesie

 

10.Filmik ,,Atrakcje w bezpieczne wakacje”. Zobacz, gdzie jeszcze możesz wypoczywać podczas wakacji

11.Wakacyjne karty pracy (do wyboru):

WAKACYJNE-KARTY-PRACY-zestaw-

 12.Zabawy ruchowe przy muzyce ,, W wakacyjnym nastroju”Cz.II

 13.Bajka na dobranoc ,,Wakacyjne szlaki Bolka i Lolka”

 Dziękuję za wspólną  zabawę.

 Jutro poznacie bardzo ważne zasady

bezpiecznych wakacji.  Serdecznie zapraszam.

 

Piątek 19.06.2020r.

Temat dnia: Bezpieczne wakacje 2020.

Witajcie kochani:)

1.Na początek zatańczymy „Taniec Minionków”.

Na pewno marzą Ci się wspaniałe wakacje.Musisz wiec zadbać o to, aby były one udane ale przede wszystkim bezpieczne!

Aby wypoczynek był bezpieczny musisz pamiętać o wielu bardzo ważnych zasadach!

2.Posłuchaj wiersza „Wakacyjne rady” Wiera Badalskiej: Rodzic czyta:

Głowa nie jest od parady

i służyć ci musi dalej.

Dbaj więc o nią i osłaniaj,

kiedy słońce pali.

 

Płynie w rzece woda,

chłodna, bystra, czysta.

Tylko przy dorosłych

z kąpieli korzystaj.

 

Jagody nieznane

gdy zobaczysz w borze,

nie zrywaj! nie zjadaj!

bo zatruć się możesz.

 

Urządzamy grzybobranie.

Jaka rada stąd wynika?

Gdy jakiegoś grzyba nie znasz,

Nie wkładaj go do koszyka.

 

Biegać boso- przyjemnie,

Ale ważna rada:

Idąc na wycieczkę

Dobre buty wkładaj!

 

Pytania i rozmowa na temat i wiersza

  • O co trzeba dbać latem? Co nosimy na głowie?
  • Kiedy można wchodzić do wody latem?
  • Czy można jeść nieznane owoce i grzyby z lasu?
  •  Co warto wziąć ze sobą na wycieczki?

BEZPIECZNY WYPOCZYNEK NAD WODĄ

3.Pooglądaj film i zapamiętaj ważne zasady bezpiecznego wypoczynku nad wodą:

 BEZPIECZNY ODPOCZYNEK W GÓRACH

4.Pooglądaj film i zapamiętaj ważne zasady bezpiecznego wypoczynku w górach:

BEZPIECZNY ODPOCZYNEK W LESIE

5. Pooglądaj film i plansze – zapamiętaj ważne zasady bezpiecznego wypoczynku w lesie:

 

6.Pooglądaj filmy i plansze-  zapamiętaj ważne zasady bezpiecznego odpoczynku na wsi, na podwórku i w domu:

BEZPIECZNY ODPOCZYNEK NA WSI

BEZPIECZNIE NA PODWÓRKU I W DOMU

7. Posłuchaj piosenki i  powiedz o jakich radach na bezpieczne wakacje śpiewa Zozi. Możesz zaśpiewać refren:

Już idzie lato, idą wakacje, będzie zabawa, będą atrakcje.Będzie wspaniale, będzie bajecznie kiedy wakacje miną bezpiecznie!

8. Prezentacja „Bezpieczne wakacje”.

Klikaj na znaki zapytania i odpowiadaj na pytania.

https://view.genial.ly/5ed91f0fdbbb930d03ea6da9/interactive-content-bezpieczne-wakacje?fbclid=IwAR0WV46DhoBg8Wls4PiXGdZnzdo6K7KtusSrICitWuK_KoYeuIQqlNyVYSE

9. Ważne jest również abyś znał numery alarmowe:

10.Karty pracy i kolorowanki:(do wyboru)

11. Wykonaj przenośną grę domino lub grę kółko-krzyżyk.Na płaskich kamieniach narysuj farbą lub mazakiem niezmywalnym kółka i krzyżyki (oczka do gry w domino).Planszę możesz narysować na kartce, woreczku jutowym, lub na ziemi.Grę możesz zabrać ze sobą na każdą wakacyjną podróż:)

12. Bajka na dobranoc „Świnka Peppa” – lecimy na wakacje”

13. Musisz znać zasady bezpiecznego odpoczynku w rożnych miejscach.Jeśli będziesz wybierał się z rodzicami na wakacje zaglądnij jeszcze raz na stronę i przypomnij sobie zasady bezpiecznego odpoczynku w tym miejscu do którego się własnie wybierasz.

Poniżej znajduje się również spis wszystkich rad, które przed podróżą możecie przeczytać wspólnie z rodzicami.

Bezpieczne wakacje 2020r.- Rady dla rodziców i dzieci

Bezpieczne wakacje 2020