
DRODZY RODZICE!
Serdecznie dziękujemy Wam za zaangażowanie i dzielenie się z nami efektami pracy Waszych dzieci.Dziękujemy, że jesteście tak aktywni!
Poniedziałek 18.05.2020r.
Temat tygodnia: Poznajemy zawody.
Temat dnia: Zawód- policjant.
Dzień dobry Słoneczka!!
1.Rozpocznijmy dzień od zabaw ruchowych:
2. W tym tygodniu poznajemy zawody, aby dowiedzieć się o kim będą dzisiejsze zajęcia odgadnijcie zagadkę.
W białej czapce na ulicy
on kieruje ruchem,
jeśli dobrze znasz przepisy
jesteś jego druhem.
Czy już wiecie o kim mowa? Tak to POLICJANT.
3.Kto to jest policjant i jaką pracę wykonuje dowiecie się z filmu pt.„Zawód policjanta”
4.Wiem, że bardzo uważnie słuchaliście i oglądaliście film – spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
- Czym zajmuje się policjant?
(Policjant zajmuje się pilnowaniem porządku i bezpieczeństwa poprzez patrolowanie radiowozem po ulicach miasta, ściganie złodziei, jest wzywany na kolizje samochodowe i inne wypadki, prowadzi śledztwa i przesłuchuje świadków.)
- Co policjant nosi na sobie? (mundur)
- Jakie rzeczy są policjantowi potrzebne do pracy?
(Odznaka ,broń, gwizdek, notatnik, latarka , kamizelka kuloodporna, kajdanki, pałka, krótkofalówka.)
- Jak nazywa się samochód policjanta? Co włącza gdy jedzie radiowozem na akcję? Radiowóz policyjny , włącza syrenę alarmową oraz sygnalizację świetlną
- Jakie pojazdy może posiadać policja?
Radiowozy, motory, helikoptery, statki patrolowe, rowery, konie
- Jak nazywa się budynek w którym pracują policjanci? Komisariat
Komisariat Komendy Powiatowej Policji w Lesku
- Jaki jest numer alarmowy na policję? 997
- Jak nazywa się szef policji? (komendant)
5. Posłuchajcie teraz piosenki „Halo panie policjancie”
Czy dobrze zapamiętaliście numer alarmowy policji?
997 lub 112
Zapamiętaj !!
6.Układamy puzzle -„Policjant”
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/232539-policja
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/228617-pan-policjant
7.Nasze przedszkole też często odwiedzali Policjanci ,rozmawiali o tym, jak należy przechodzić przez drogę, uczyli znaków drogowych, mówili o zachowaniu ostrożności podczas czasu wolnego i wobec nieznajomych osób.
A teraz Sierżant Poly opowie Wam o bezpiecznych zachowaniach.
8.Quiz o bezpiecznych zachowaniach.
- Czy możesz przejść na drugą stronę, kiedy światło jest czerwone?
- Wyskoczyła na ulicę piłka, czy można za nią pobiec?
- Czy chłopiec na rowerze dobrze się sprawuje, kiedy czepia się traktora i za nim pedałuje?
- Przez jezdnię sobie przebiegnę, bo mi się bardzo spieszy, niech sobie inni szukają przejścia dla pieszych.
- Czy dziecko w twoim wieku może siedzieć w samochodzie obok kierowcy?
- Gdy wypadek zobaczysz, jaki numer wykręcisz?
- Co trzyma w ręku policjant, gdy kieruje ruchem?
- Co oznacza czerwone światło?
9.Karty pracy
- W tym tygodniu książeczki cz. 5 odpoczywają. Można sobie uzupełniać ćwiczenia wcześniejsze z cz.4
- szlaczki ważniaczki cz. 4(do pracy w ciągu całego tygodnia)szlaczki
- kolorowanka policjant kolorowanka
10.Bajeczka na dobranoc „Kicia kocia zostaje policjantką”
Życzę miłego dnia i do usłyszenia jutro!
Wtorek 19.05.2020r.
Temat dnia : Zawód – lekarz
Witamy Was kochane dzieci!!!
1.Przywitajmy się piosenką ,,Dzień dobry”.
2.A teraz troszkę poćwiczymy :
3.Dzisiaj poznamy kolejny bardzo ważny zawód. A jaki – posłuchaj zagadki:
Kiedy jesteś chory
dokładnie osłucha.
Zajrzy do gardła,
zajrzy do ucha.
O kim mowa? Udało Wam się odgadnąć zagadkę?
Tak to LEKARZ.
4. Posłuchaj fragmentu wiersza M. Terlikowskiej pt.,,U pana doktora” i odpowiedz na pytania.
5.Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
- Na co chorowały dzieci w wierszu?
- Co trzeba powiedzieć gdy wchodzimy do gabinetu lekarskiego?
- Kto to jest pacjent?
- Jak nazywa się osoba, która pomaga lekarzowi?
- Czy dzieci same mogą zażywać lekarstwa?
6.Posłuchajcie piosenki ,, Idziemy do lekarza”
7.Obejrzyjcie bajkę o koronawirusie , a dowiecie się jak należy zachowywać się podczas epidemii po powrocie do przedszkola:
8.A może wasza laleczka, misio jest chory? Pobawcie się dzisiaj w pana doktora.
9.Zagraj w memory.
https://wordwall.net/pl/resource/1896458/lekarz
10. Karta pracy -pokaż których przedmiotów lekarz używa w pracy, pokoloruj obrazek.karta pracy
11.Na wieczór mam dla Was do obejrzenia bajeczki:
Środa 20.05.2020r.
Witam wszystkie dzieci.
Temat dnia: Praca listonosza.
1.Przywitamy się zabawą rytmiczną do piosenki „Rączki klaszczą”:
2.Chcesz wiedzieć kogo dziś poznamy? Obejrzyj muzyczną zagadkę:
Chodzi z dużą torbą
i z tego jest znany,
że nosi przekazy,
listy, telegramy.
- Czy już wiesz, o kim będziemy rozmawiać? (listonosz)
3.Posłuchaj piosenki „Pan Listonosz” i wiersza „Listonosz”, a dowiesz się na czym polega praca listonosza:
- Wiersz M. Terlikowskiej „Listonosz” – czyta rodzic
Przez ulice długie, od samego rana
Idzie pan listonosz, torbę ma wypchaną.
Czy pogoda, czy dzień mglisty
Pan listonosz nosi listy.
Stuku – puku, proszę wpuście listonosza,
Pan listonosz listy niesie,
Nie pomyli się w adresie.
- Co robi pan listonosz? (przynosi listy, paczki)
- Jak wygląda pan listonosz? –opisz patrząc na ilustrację (granatowy mundur, czapka, torba pełna listów).
- Gdzie pracuje pan listonosz? (na poczcie)
Budynek poczty w Lesku
4.Pan listonosz musi bardzo dużo chodzić, żeby roznieść wszystkie przesyłki, więc mu pomożemy. Zabawa ruchowa do piosenki „Listonosz” – na zwrotkach maszeruj, a na refrenie podskakuj w rytm muzyki:
https://chomikuj.pl/ida_o2/piosenki+dla+dzieci/Zawody/listonosz,2455963636.mp3(audio)
5.Wiesz już jak wygląda pan listonosz, spróbuj więc ułożyć puzzle:
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/ludzie/231940-listonosz-2
6.Gdy chcesz wysłać list musisz bardzo dokładnie napisać adres. Zobacz, jak to się robi:
- Co należy napisać na kopercie ,żeby wysłać list? (adres)
- Co zawiera adres? (imię i nazwisko, nazwę ulicy, numer domu, mieszkania, kod pocztowy, nazwę miasta)
- Czy znasz swój adres? Powiedz, gdzie mieszkasz.
7.Adresując kopertę rączki bardzo się zmęczyły i muszą się pobawić – słuchaj piosenki „Gimnastyka rączek” i wykonuj polecenia:
8. Zobacz, jaką drogę musi pokonać list od nadawcy do odbiorcy:
- Historyjka obrazkowa „Droga listu”- dziecko opowiada, co widzi na obrazku, rodzic podsumowuje wypowiedź dziecka czytając objaśnienie pod każdym obrazkiem:
https://www.slideserve.com/moswen/droga-listu-od-nadawcy-do-adresata
9.Zabawa „Zaprowadź listonosza na pocztę zgodnie z zamieszczonym kodem:
- Liczba podpowiada, ile kratek przesuwamy się, a strzałka , w którym kierunku.
10.Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej- połącz w pary:karta pracy 1
11.Wykonaj zdanie matematyczne:karta pracy 2
Czwartek 21.05.2020 r.
Temat dnia: Kucharz
1. Zabawa na przywitanie ,,Czekolada” Witajcie. Dziś przywitamy się bardzo słodką zabawą. Zaproście swoich domowników i zaczynamy. Raz, dwa, trzy… Start.
2.Rozwiążcie zagadkę a dowiecie się jaki zawód dzisiaj poznamy.
„Uwielbia jeść i dań próbować,
a ponad wszystko dla innych gotować.
Królestwo jego kuchnią jest nazwane,
berłem jest łyżka, co smaki rozdaje!
Kto to taki, kochane przedszkolaki?”.
3.Oczywiście! To kucharz . Razem z Misiem Kuleczką odwiedzimy teraz przedszkolną kuchnię. Dowiecie się na czym polega praca pani kucharki
4.Przyznacie, że Kucharz to bardzo smaczny zawód.
Pobawmy się teraz w małych kucharzy przy piosence ,,Mały kucharz”
5.Zobaczcie jak współpracują ze sobą mały i duży kucharz
6.Spróbujcie odgadnąć teraz nazwy przedmiotów, które w swojej pracy używa kucharz lub kucharka
- Mały czy duży, do gotowania służy – garnek.
- Może być z plastiku, szkła lub porcelany, tutaj nakładamy, wszystko, co zjadamy –
- Ma uzębienie, choć nie lubi jeść, pomaga jedzenie do buzi nieść –
- Co to jest? Trzonek i ostrze – narzędzia najprostsze – nóż.
- Mała do herbaty, duża do rosołu. Spotykasz się z nią, gdy siadasz do stołu – łyżka.
- Ma duże ucho, lecz nie do słuchania. On służy do picia, ono do trzymania – kubek.
- Ma ucho i dziobek, gwiżdże na nas czasami, gdy woda się w nim gotuje, przez dziobek paruje –
- Nie ściera ołówka, a zetrze warzywa – jak taki przedmiot się nazywa – tarka?
7.A może chcecie zamienić się w kucharza? Razem z rodzinką poeksperymentujcie w kuchni . Niech będzie bardzo smacznie! Możecie skorzystać z Książki Kucharskiej dla przedszkolaków. Zobaczcie ile pyszności.
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/11/PRZEDSZKOLNA-KSI%C4%84%C5%BBKA-KUCHARSKA.pdf
8.A oto propozycja dla dziecka i taty. Może znajdziecie coś smacznego w naszej książce kucharskiej, co wspólnie przygotujecie dla mamusi z okazji Dnia Mamy. Spróbujcie na pewno się uda. Link do książki kucharskiej znajduje się w pkt 7. Gorąco zachęcam. Powodzenia
Zobaczcie jaką niespodziankę dla mamy zrobił Bali z okazji jej urodzin.
9.A na deserek wspólna zabawa ruchowa ,,Sałatka owocowa”
10.Z gotowaniem jest związane przysłowie ,,Gdzie kucharek sześc tam nie ma co jeść”. Zobacz co ono oznacza.
11.Karty pracy
- Możesz wyciąć i ozdobić swoją własną czapkę szefa kuchni, a w garnku narysuj, co jako kucharz chętnie byś przygotował do zjedzenia! (karty pracy poniżej)
- kolorowanki do wyboru: czapka szefa kuchni,garnek, kucharz.
12.Na dobranoc posłuchajcie piosenki o kuchareczce Fruzi lub bajkę ,,Jedz zdrowo”
- Piosenka ,,Fruzia kuchareczka”
- Bajka ,,Jedz zdrowo”
- BAJKA-tekst
13.WIADOMOŚĆ DLA TATY LUB STARSZEGO RODZEŃSTWA
Piątek 22.05.2020r.
Dzień dobry wszystkim dzieciom.
Temat dnia: Kim będę, gdy dorosnę?
1. „Przywitamy się wesoło” – klaszczemy, tupiemy , cwałujemy jak koniki w rytm muzyki:
2.Słuchanie wiersza T. Kubiaka „Kim będę”.
„KIM BĘDĘ”
Kiedy Zosia będzie duża
już nie będzie leczyć lalek,
a prawdziwa pani doktor
dobrze zajmie się szpitalem.
– A kim będzie Zosia? – Wiemy! –
woła Bolek, wołał Lolek
-Dzisiaj uczy kotka Mruczka,
Duża – będzie uczyć w szkole.
A Irenka szmatkę bierze.
Tu przyszyje a tam utnie.
Gdy urośnie… – Już zgadliśmy!
Będzie szyła piękne suknie.
Zaś Martusia, ta malutka,
bierze kredki – mądra głowa,
Dom rysuje. – Też już wiemy!
Będzie domy projektować .
Waży kaszę, waży groch,
Waży gruszki, waży jabłka.
Gdy dorośnie, w wielkim sklepie
Będzie ważyć Małgorzatka.
Acha, jeszcze jest Agatka! Buzia – słonko, dwa warkocze.
– Gdy dorośniesz, o tym wszystkim napisz książkę! – Bardzo proszę!
3.Rozmowa na temat wiersza
– Kim będzie Zosia? (nauczycielką)
– Co będzie robiła Irenka?((będzie krawcową)
– Co rysuje Martusia?(dom)
– Czym Martusia rysuje dom?(kredkami)
– Co będzie robić Martusia?(będzie projektować domy-architekt)
– Gdzie będzie pracowała Małgorzatka?(w sklepie- ekspedientka)
– Co zrobi Agatka, gdy dorośnie?(napisze książkę- pisarka)
4.Marta uczy się rysować domy, chce zostać architektem.
- A wiesz, jak nazywa się osoba, która:
Wciąż buduje domy dzielnie.Wszyscy znamy jego kielnię.(murarz)
- A może Bob budowniczy? Zobacz, co on potrafi:
- Spójrz na obrazek i powiedz, co potrzebuje Bob do swojej pracy? (kask, pasek i torbę z narzędziami)
- Jakie pojazdy pomagają mu wykonywać pracę? (spychacz, koparka, ciężarówka, dźwig, betoniarka)
- Co potrafi zrobić Bob budowniczy ze swoimi przyjaciółmi? (buduje, kopie, naprawia)
5.Bob budowniczy zbudował dom z figur geometrycznych. Nazwij je, policz, ile jest trójkątów, kwadratów, kół i prostokątów, zaznacz kreseczkami i pokoloruj obrazek.karta pracy-figury geometryczne
6.Po skończonej pracy czas na zabawę przy piosence „Pracuj jak Bob” – będziesz pracował (-ła) ja Bob i jego drużyna, naśladuj czynności Boba:
7.Poznajemy miejsca pracy i różne zawody – obejrzyj film i spróbuj zapamiętać jak najwięcej zawodów:
- Wymień zawody, które poznałeś na filmie i powiedz co robi osoba prezentująca dany zawód: (kucharz, strażak, nauczyciel, policjant, lekarz, malarz, ekspedientka, mechanik, kurier, programista, piekarz, dziennikarz, listonosz)
Np. Kucharz gotuje. (itd.)
8. Masażyk „Jaka prace wykonują różni ludzie?”
– zabawa ilustracyjna z rodzeństwem, bądź rodzicami. Dzieci zwrócone do siebie plecami wykonują na ”sąsiada” plecach różne ruchy odpowiednio do treści wierszyka.
Stolarz młotkiem stuka (stukanie jedną lub dwiema rękami zaciśniętymi w pięść).
Lekarz w plecy puka (delikatne pukanie palcami).
Kucharz w garnku miesza (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią).
Praczka pranie wiesza (delikatne szczypanie).
Rolnik grabi siano („grabienie” palcami obu rąk z góry na dół).
Muzyk gra co rano (naśladowanie ruchów pianisty)
I ja też pracuję (wskazywanie na siebie). Obrazek maluję (dowolne kreślenie palcami na plecach siostry, brata, rodzica). Później zmiana:)
9.Zabawa dydaktyczna „Połącz w pary” (zawód + rekwizyt):
https://wordwall.net/pl/resource/958598/zawody
10. Rozwiąż zagadki o zawodach:
11.Sprawdź, kim chcą zostać Twoi rówieśnicy, gdy dorosną ? – zaprowadź kolorowymi kredkami dzieci do obrazków, a dowiesz się jaki wybrały zawód:
kim zostanę jak dorosnę-karta pracy
12.Zabawa dydaktyczna „Zawody” – memory:
https://wordwall.net/pl/resource/1808687/logopedia/memory-zawody
13. Czy już wiesz, kim będziesz, gdy dorośniesz? Może pomoże Ci wybrać Profesor Szymon ?
https://www.youtube.com/watch?v=_NiXDHBpSh8
14.Bajki na dobranoc
- „Nie wiem, kim chcę być?”
- Kubuś – „Zawody”.