Słoneczka – Poznajemy zawody

DRODZY RODZICE!

Serdecznie dziękujemy Wam za zaangażowanie i dzielenie się z nami efektami pracy Waszych dzieci.Dziękujemy, że jesteście tak aktywni!

 

Poniedziałek 18.05.2020r.

Temat tygodnia: Poznajemy zawody.

Temat dnia: Zawód- policjant.

Dzień dobry Słoneczka!!

1.Rozpocznijmy dzień od zabaw ruchowych:

2. W tym tygodniu poznajemy zawody, aby dowiedzieć się o kim będą dzisiejsze zajęcia odgadnijcie zagadkę.

W białej czapce na ulicy
on kieruje ruchem,
jeśli dobrze znasz przepisy
jesteś jego druhem.

Czy już wiecie o kim mowa? Tak to POLICJANT.

3.Kto to jest policjant i jaką pracę wykonuje dowiecie się z filmu pt.„Zawód policjanta”

4.Wiem, że bardzo uważnie słuchaliście i oglądaliście film – spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

  • Czym zajmuje się policjant?

(Policjant zajmuje się pilnowaniem porządku i bezpieczeństwa poprzez patrolowanie radiowozem po ulicach miasta, ściganie złodziei, jest wzywany na kolizje samochodowe i inne wypadki, prowadzi śledztwa i przesłuchuje świadków.)

  • Co policjant nosi na sobie? (mundur)
  • Jakie rzeczy są policjantowi potrzebne do pracy?

(Odznaka ,broń, gwizdek, notatnik, latarka , kamizelka kuloodporna, kajdanki, pałka, krótkofalówka.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Jak nazywa się samochód policjanta? Co włącza gdy jedzie radiowozem na akcję? Radiowóz policyjny , włącza syrenę alarmową oraz sygnalizację świetlną

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Jakie pojazdy może posiadać policja?

Radiowozy, motory, helikoptery, statki patrolowe, rowery, konie

  • Jak nazywa się budynek w którym pracują policjanci? Komisariat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komisariat Komendy Powiatowej Policji w Lesku

 

  • Jaki jest numer alarmowy na policję? 997
  • Jak nazywa się szef policji? (komendant)

5. Posłuchajcie teraz piosenki „Halo panie policjancie”

Czy dobrze zapamiętaliście numer alarmowy policji?

997 lub 112

Zapamiętaj !!

 

6.Układamy puzzle -„Policjant”

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/232539-policja

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/228617-pan-policjant

7.Nasze przedszkole też często odwiedzali Policjanci ,rozmawiali o tym, jak należy przechodzić przez drogę, uczyli znaków drogowych, mówili o zachowaniu ostrożności podczas czasu wolnego i wobec nieznajomych osób.

A teraz Sierżant Poly opowie Wam o bezpiecznych zachowaniach.

8.Quiz o bezpiecznych zachowaniach.

  • Czy możesz przejść na drugą stronę, kiedy światło jest czerwone?
  • Wyskoczyła na ulicę piłka, czy można za nią pobiec?
  • Czy chłopiec na rowerze dobrze się sprawuje, kiedy czepia się traktora i za nim pedałuje?
  • Przez jezdnię sobie przebiegnę, bo mi się bardzo spieszy, niech sobie inni szukają przejścia dla pieszych.
  • Czy dziecko w twoim wieku może siedzieć w samochodzie obok kierowcy?
  • Gdy wypadek zobaczysz, jaki numer wykręcisz?
  • Co trzyma w ręku policjant, gdy kieruje ruchem?
  • Co oznacza czerwone światło?

9.Karty pracy                                                                                                                                

  • W tym tygodniu książeczki cz. 5 odpoczywają. Można sobie uzupełniać ćwiczenia wcześniejsze z cz.4
  • szlaczki ważniaczki cz. 4(do pracy w ciągu całego tygodnia)szlaczki
  • kolorowanka policjant kolorowanka

10.Bajeczka na dobranoc „Kicia kocia zostaje policjantką”

Życzę miłego dnia i do usłyszenia jutro!

 

Wtorek 19.05.2020r.

Temat dnia : Zawód – lekarz

Witamy Was kochane dzieci!!!

1.Przywitajmy się piosenką ,,Dzień dobry”.

2.A teraz troszkę poćwiczymy :

3.Dzisiaj poznamy kolejny bardzo ważny zawód. A jaki  – posłuchaj zagadki:

Kiedy jesteś chory

dokładnie osłucha.

Zajrzy do gardła,

zajrzy do ucha.

O kim mowa? Udało Wam się odgadnąć zagadkę?

Tak to LEKARZ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Posłuchaj fragmentu wiersza M. Terlikowskiej pt.,,U pana doktora” i odpowiedz na pytania.

5.Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

  • Na co chorowały dzieci w wierszu?
  • Co trzeba powiedzieć gdy wchodzimy do gabinetu lekarskiego?
  • Kto to jest pacjent?
  • Jak nazywa się osoba, która pomaga lekarzowi?
  • Czy dzieci same mogą zażywać lekarstwa?

6.Posłuchajcie piosenki ,, Idziemy do lekarza”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.Obejrzyjcie bajkę o koronawirusie , a dowiecie się jak należy zachowywać się podczas epidemii po powrocie do przedszkola:

8.A może wasza laleczka, misio jest chory? Pobawcie się dzisiaj w pana doktora.

9.Zagraj w memory.

https://wordwall.net/pl/resource/1896458/lekarz

10. Karta pracy -pokaż których przedmiotów lekarz używa w pracy, pokoloruj obrazek.karta pracy

11.Na wieczór mam dla Was do obejrzenia bajeczki:

Środa 20.05.2020r.

Witam wszystkie dzieci.

 Temat dnia: Praca listonosza.

 1.Przywitamy się zabawą rytmiczną do piosenki „Rączki klaszczą”:

 2.Chcesz wiedzieć kogo dziś poznamy? Obejrzyj  muzyczną zagadkę:

Chodzi z dużą torbą

i z tego jest znany,

że nosi przekazy,

listy, telegramy.

  • Czy już wiesz, o kim będziemy rozmawiać? (listonosz)

3.Posłuchaj piosenki „Pan Listonosz” i wiersza „Listonosz”, a dowiesz się na czym polega praca listonosza:

  • Wiersz M. Terlikowskiej „Listonosz” – czyta rodzic

Przez ulice długie, od samego rana
Idzie pan listonosz, torbę ma wypchaną.
Czy pogoda, czy dzień mglisty
Pan listonosz nosi listy.
Stuku – puku, proszę wpuście listonosza,
Pan listonosz listy niesie,
Nie pomyli się w adresie.

  • Co robi pan listonosz? (przynosi listy, paczki)
  • Jak wygląda pan listonosz? –opisz patrząc na ilustrację (granatowy mundur, czapka, torba pełna listów).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gdzie pracuje pan listonosz? (na poczcie)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Budynek poczty w Lesku

 

4.Pan listonosz musi bardzo dużo chodzić, żeby roznieść wszystkie przesyłki, więc mu pomożemy. Zabawa ruchowa do piosenki „Listonosz” – na zwrotkach maszeruj, a na refrenie podskakuj w rytm muzyki:

https://chomikuj.pl/ida_o2/piosenki+dla+dzieci/Zawody/listonosz,2455963636.mp3(audio)

5.Wiesz już jak wygląda pan listonosz, spróbuj więc ułożyć puzzle:

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/ludzie/231940-listonosz-2

 6.Gdy chcesz wysłać list musisz bardzo dokładnie napisać adres. Zobacz, jak to się robi:

  • Co należy napisać na kopercie ,żeby wysłać list? (adres)
  • Co zawiera adres? (imię i nazwisko, nazwę ulicy, numer domu, mieszkania, kod pocztowy, nazwę miasta)
  • Czy znasz swój adres? Powiedz, gdzie mieszkasz.

 7.Adresując kopertę rączki bardzo się zmęczyły i muszą się pobawić – słuchaj piosenki „Gimnastyka rączek” i wykonuj polecenia:

8. Zobacz, jaką drogę musi pokonać list od nadawcy do odbiorcy:

  • Historyjka obrazkowa „Droga listu”- dziecko opowiada, co widzi na obrazku, rodzic podsumowuje wypowiedź dziecka czytając objaśnienie pod każdym obrazkiem:

https://www.slideserve.com/moswen/droga-listu-od-nadawcy-do-adresata

 9.Zabawa „Zaprowadź listonosza na pocztę zgodnie z zamieszczonym kodem:

  • Liczba podpowiada, ile kratek przesuwamy się, a strzałka , w którym kierunku.

10.Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej- połącz w pary:karta pracy 1

11.Wykonaj zdanie matematyczne:karta pracy 2

 

Czwartek 21.05.2020 r.

Temat dnia: Kucharz

1. Zabawa na przywitanie ,,Czekolada” Witajcie. Dziś przywitamy się bardzo słodką zabawą. Zaproście swoich domowników i zaczynamy. Raz, dwa, trzy… Start.

2.Rozwiążcie zagadkę a dowiecie się jaki zawód dzisiaj poznamy.

„Uwielbia jeść i dań próbować,

a ponad wszystko dla innych gotować.

Królestwo jego kuchnią jest nazwane,

berłem jest łyżka, co smaki rozdaje!

Kto to taki, kochane przedszkolaki?”.

3.Oczywiście! To kucharz . Razem z Misiem Kuleczką odwiedzimy teraz przedszkolną kuchnię. Dowiecie się na czym polega praca pani kucharki

4.Przyznacie, że Kucharz to bardzo smaczny zawód.

Pobawmy się teraz w małych kucharzy przy piosence ,,Mały kucharz”

5.Zobaczcie jak współpracują ze sobą mały i duży kucharz

6.Spróbujcie odgadnąć teraz nazwy przedmiotów, które w swojej pracy używa kucharz lub kucharka

  • Mały czy duży, do gotowania służy – garnek.
  • Może być z plastiku, szkła lub porcelany, tutaj nakładamy, wszystko, co zjadamy –
  • Ma uzębienie, choć nie lubi jeść, pomaga jedzenie do buzi nieść –
  • Co to jest? Trzonek i ostrze – narzędzia najprostsze – nóż.
  • Mała do herbaty, duża do rosołu. Spotykasz się z nią, gdy siadasz do stołu – łyżka.
  • Ma duże ucho, lecz nie do słuchania. On służy do picia, ono do trzymania – kubek.
  • Ma ucho i dziobek, gwiżdże na nas czasami, gdy woda się w nim gotuje, przez dziobek paruje –
  • Nie ściera ołówka, a zetrze warzywa  – jak taki przedmiot się nazywa – tarka?

7.A może chcecie zamienić się w kucharza? Razem z rodzinką poeksperymentujcie w kuchni . Niech będzie bardzo smacznie! Możecie skorzystać z Książki Kucharskiej dla przedszkolaków. Zobaczcie ile pyszności.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/11/PRZEDSZKOLNA-KSI%C4%84%C5%BBKA-KUCHARSKA.pdf

 8.A oto propozycja dla dziecka i taty. Może znajdziecie coś smacznego w naszej książce kucharskiej, co wspólnie przygotujecie dla mamusi z okazji Dnia Mamy. Spróbujcie na pewno się uda. Link do książki kucharskiej znajduje się w pkt 7. Gorąco zachęcam. Powodzenia

 Zobaczcie jaką niespodziankę dla mamy zrobił Bali z okazji jej urodzin.

9.A na deserek wspólna zabawa ruchowa ,,Sałatka owocowa”

10.Z gotowaniem jest związane przysłowie ,,Gdzie kucharek sześc tam nie ma co jeść”. Zobacz co ono oznacza.

11.Karty pracy

  • Możesz wyciąć i ozdobić swoją własną czapkę szefa kuchni, a w garnku narysuj, co jako kucharz chętnie byś przygotował do zjedzenia! (karty pracy poniżej)
  • kolorowanki do wyboru: czapka szefa kuchni,garnek, kucharz.

12.Na dobranoc posłuchajcie piosenki o kuchareczce Fruzi lub bajkę ,,Jedz zdrowo”

  • Piosenka ,,Fruzia kuchareczka”

  • Bajka ,,Jedz zdrowo”
  • BAJKA-tekst

13.WIADOMOŚĆ  DLA TATY LUB  STARSZEGO RODZEŃSTWA

Dzień mamy

 

Piątek 22.05.2020r.

Dzień dobry wszystkim dzieciom.

 Temat dnia: Kim będę, gdy dorosnę?

1. „Przywitamy się wesoło” –  klaszczemy, tupiemy , cwałujemy jak koniki w rytm muzyki:

 2.Słuchanie wiersza T. Kubiaka „Kim będę”.

„KIM BĘDĘ”

Kiedy Zosia będzie duża

już nie będzie leczyć lalek,

a prawdziwa pani doktor

dobrze zajmie się szpitalem.

 

– A kim będzie Zosia? – Wiemy! –

woła Bolek, wołał Lolek

-Dzisiaj uczy kotka Mruczka,

Duża – będzie uczyć w szkole.

 

A Irenka  szmatkę bierze.

Tu przyszyje a tam utnie.

Gdy urośnie… – Już zgadliśmy!

Będzie szyła piękne suknie.

 

Zaś Martusia, ta malutka,

bierze kredki – mądra głowa,

Dom rysuje. – Też już wiemy!

Będzie domy projektować .

 

Waży kaszę, waży groch,

Waży gruszki, waży jabłka.

Gdy dorośnie, w wielkim sklepie

Będzie ważyć Małgorzatka.

Acha, jeszcze jest Agatka!  Buzia – słonko, dwa warkocze.

– Gdy dorośniesz, o tym wszystkim napisz książkę! – Bardzo proszę!

 

3.Rozmowa na temat wiersza

– Kim będzie Zosia? (nauczycielką)

– Co będzie robiła Irenka?((będzie krawcową)

– Co rysuje Martusia?(dom)

– Czym Martusia rysuje dom?(kredkami)

– Co będzie robić Martusia?(będzie projektować domy-architekt)

– Gdzie będzie pracowała Małgorzatka?(w sklepie- ekspedientka)

Co zrobi Agatka, gdy dorośnie?(napisze książkę- pisarka)

 

4.Marta uczy się rysować domy, chce zostać architektem.

  • A wiesz, jak nazywa się osoba, która:

           Wciąż buduje domy dzielnie.Wszyscy znamy jego kielnię.(murarz)

  • A może Bob budowniczy? Zobacz, co on potrafi: 

  • Spójrz na obrazek i powiedz, co potrzebuje Bob do swojej pracy? (kask, pasek i torbę z narzędziami)

  • Jakie pojazdy pomagają mu wykonywać pracę? (spychacz, koparka, ciężarówka, dźwig, betoniarka)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Co potrafi zrobić Bob budowniczy ze swoimi przyjaciółmi? (buduje, kopie, naprawia)

 5.Bob budowniczy zbudował dom z figur geometrycznych. Nazwij je, policz, ile jest trójkątów, kwadratów, kół i prostokątów, zaznacz kreseczkami i pokoloruj obrazek.karta pracy-figury geometryczne

6.Po skończonej pracy czas na zabawę przy piosence „Pracuj jak Bob” – będziesz pracował (-ła) ja Bob i jego drużyna, naśladuj czynności Boba:

7.Poznajemy miejsca pracy i różne zawody – obejrzyj film i spróbuj zapamiętać jak najwięcej zawodów:

  • Wymień zawody, które poznałeś na filmie i powiedz co robi osoba prezentująca dany zawód: (kucharz, strażak, nauczyciel, policjant, lekarz, malarz, ekspedientka, mechanik, kurier, programista, piekarz, dziennikarz, listonosz)

Np. Kucharz gotuje. (itd.)

8. Masażyk „Jaka prace wykonują różni ludzie?”

– zabawa ilustracyjna z rodzeństwem, bądź rodzicami. Dzieci zwrócone do siebie plecami wykonują na ”sąsiada” plecach różne ruchy odpowiednio do treści wierszyka.

Stolarz młotkiem stuka (stukanie jedną lub dwiema rękami zaciśniętymi w pięść).

Lekarz w plecy puka (delikatne pukanie palcami).

Kucharz w garnku miesza (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią).

Praczka pranie wiesza (delikatne szczypanie).

Rolnik grabi siano („grabienie” palcami obu rąk z góry na dół).

Muzyk gra co rano (naśladowanie ruchów pianisty)

I ja też pracuję (wskazywanie na siebie). Obrazek maluję (dowolne kreślenie palcami na plecach siostry, brata, rodzica). Później zmiana:)

9.Zabawa dydaktyczna „Połącz w pary” (zawód + rekwizyt):

https://wordwall.net/pl/resource/958598/zawody

 10. Rozwiąż zagadki o zawodach:

11.Sprawdź, kim chcą zostać Twoi rówieśnicy, gdy dorosną ? – zaprowadź kolorowymi kredkami dzieci  do obrazków, a dowiesz się jaki wybrały zawód:

kim zostanę jak dorosnę-karta pracy

12.Zabawa dydaktyczna „Zawody” – memory:

https://wordwall.net/pl/resource/1808687/logopedia/memory-zawody

 13. Czy już wiesz, kim będziesz, gdy dorośniesz? Może pomoże Ci wybrać Profesor Szymon ?

https://www.youtube.com/watch?v=_NiXDHBpSh8

 14.Bajki na dobranoc

  • „Nie wiem, kim chcę być?”

  • Kubuś – „Zawody”.

Życzymy miłego i słonecznego weekendu!