Słoneczka -Wiosna na wsi

Na kolejne dni tygodnia, proponujemy  dla Dzieci i Rodziców propozycje zajęć i zabaw, które przybliżą  wieś, jej mieszkańców oraz prace w gospodarstwie.
Życzymy dobrej zabawy.

 

14.04 – 18.04.2020 r.

Temat tygodnia: Wiosna na wsi

Piosenka do nauki: ,,Dziwne rozmowy”

Wiersz do nauki : Co słychać na wsi

Co słychać we wsi” W. Chotomska
Co słychać na wsi ? Zależy gdzie
Na łące słychać: Kle – kle!
Na stawie: Kwa – kwa!
Na polu: Kraaa!
Przed kurnikiem: – Kukuryku!
– Ko – ko – ko – ko – ko! w kurniku.
Koło budy słychać: – Hau!
A na progu – Miau!
A co słychać w domu
Nie powiem nikomu.

 

Wtorek 14.04.2020 r.

Temat dnia: Mieszkańcy wiejskiego podwórka

Propozycje zabaw i ćwiczeń z rodzicami do wyboru.

1.,,Zakręć kołem ” – wiosenna gimnastyka

Zapraszam do ćwiczeń. Ćwiczenia będziemy losować kręcąc kołem. START.

https://wordwall.net/pl/resource/1173239/wiosenna-gimnastyka

2.Opowiadanie edukacyjne

Poznajcie mieszkańców wiejskiego podwórka

 

3.Zagadki

Rodzic czyta zagadki, dziecko odgaduje nazwę zwierzątka, rytmicznie wyklaskuje jego nazwę (dzieli na sylaby), podaje pierwszą głoskę w nazwie zwierzątka.
* Jestem różowa, tłusta i kwiczę.
kiedy w chlewiku zapasy ćwiczę. (świnia)

* Ptak jest ze mnie kolorowy
i gulgotać wciąż gotowy. (indyk)

* Ma skrzydełka dwa,
mówi: kwa, kwa, kwa. (kaczuszka)

* Spotkasz go w stajni albo zagrodzie,
a jego ogon zawsze jest w modzie. (koń)

* Mogę, gdy zechcę, dać dla człowieka
nawet wiaderko pysznego mleka. (krowa)

Jestem biała, jak wąż syczę, tyle razy,
że nie zliczę i lubię chodzić gęsiego,
czy wiesz kim jestem, kolego? (gęś)

* Mam na sobie same loczki,
futro białe jak obłoczki,
a gdy czegoś mi się chce
mówię tylko: me, me, me. (owca)

Teraz dzieci mogą  układać zagadki o zwierzętach dla swoich bliskich.

 

4.Zabawy plastyczne ,,Przybij piątkę”

Odrysuj rączkę mamy/taty na kartce. Teraz wspólnie spróbujcie dorysować takie elementy, aby powstał rysunek wybranego wiejskiego zwierzątka.

https://www.google.pl/search?q=farm+animal+hand+prints&tbm=isch&ved=2ahUKEwiU0p38k8DoAhWxyMQBHdabCL4Q2-cCegQIABAA&oq=farm+animal+hand+prints&gs_lcp=CgNpbWcQAzoECAAQE1CxUFi2X2CFYWgAcAB4AIABkgGIAd4FkgEDNC4zmAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWc&sclient=img&ei=yNOAXpTOA7GRk74P1rei8As&bih=610&biw=1280&fbclid=IwAR3z0ylWT9fje2GWu_1Ln2AhFluflETgzQrAUBTWk7iR0bQNm3jMD026r7o

5.Zabawa relaksacyjna ,,Na wiejskim podwórku”

Zróbcie sobie wspólnie masażyki na plecach

Biegną konie do zagrody  – uderzamy otwartymi dłońmi po plecach
A kaczuszki hop do wody   – uderzamy piąstkami od góry pleców do dołu
Kurki ziarna wydziobują  –  palcami wskazującymi chodzimy po całych plecach
Pieski szczekają -delikatnie szczypiemy
I domu pilnują  –  masujemy po całych plecach.

6.Karty pracy

Nazwij zwierzątka , podziel na sylaby. Rodzic czyta pierwsze sylaby dziecko dokańcza i łączy z odpowiednim obrazkiem. Zachęcam do pokolorowania zwierzątek. karta pracy  

 

Środa 15.04.2020

  • Utrwalamy piosenkę ,,Dziwne rozmowy” (link i słowa zamieszczone 14.04.)
  • Utrwalamy taniec Zygzak (link zamieszczony 08.04 )

 

Temat dnia: Zwierzęta z wiejskiego podwórka i ich dzieci

Propozycje zabaw i ćwiczeń z rodzicami do wyboru:

1.Gimnastyka na dzień dobry ,,Równowaga”

  • Zapraszam na ćwiczenia przy muzyce

  1. Obejrzenie animacji ,,Szukam mamy”
  • Po obejrzeniu, dzieci powtarzają zaprezentowane nazwy dorosłych zwierząt   i ich dzieci, dzieląc je dodatkowo na sylaby.

3.Piosenka ,,Na podwórku koło bramy”

4. Wiersz ,,Na wiejskim podwórku”

Wiersz- Na wiejskim podwórku

5. Rodzice i ich dzieci

Zapraszam do obejrzenia plansz edukacyjnych i rozmowy z dziećmi w oparciu o ilustracje.

Dzieci nazywają zwierzęta ,opisują ich wygląd , zwracają uwagę na to ,czym pokryte jest ciało zwierzęcia( pióra , szczecina, sierść)

klacz-koń- źrebię

owca –baran- jagnię

krowa- byk- cielę

maciora- knur-prosię

indyk- indyczka- indyczęta

kura- kogut- kurczątko

kaczka- kaczor- kaczątko

gęś- gąsior- gąsiątko

6.Zabawa ruchowa  „Naśladujemy zwierzęta”

Dzieci poruszają się po pokoju, na hasło stop dzieci zatrzymują się ,rodzic wymienia nazwę zwierzęcia. Dzieci naśladują sposób jego poruszania się oraz głos, jaki wydaje. Dźwięk tamburynu, grzechotki lub innego instrumentu jest sygnałem do ponownego swobodnego ruchu.

7. Ćwiczenia oddechowe ,,Karmimy kurki’’

Dzieci za pomocą rurki plastikowej przenoszą małe kawałki papieru na talerzyk.( dziecko przykłada rurkę do papierka , następnie wkłada ją do buzi i wciąga powietrze.

8. Zabawa słowna z głoskami . Analiza i synteza słuchowa wyrazu.

  • Podajemy , wyraz związany z omawianą tematyką wypowiadając pojedynczo jego głoski ( k, u, r, a) Zadaniem dziecka jest odgadnąć nazwę zwierzątka (kura) oraz odwrotnie rodzic podaje nazwę zwierzątka a dziecko wymienia jego głoski.

9.Zabawa ćwicząca spostrzegawczość wzrokową

Znajdź 10 różnic na wiejskim podwórku

10.Kolorowanka

11.Ćwiczenia graficzne ,,Szlaczki- ważniaczki” (karta nr 1)

  • Rysuj znaki literopodobne po śladzie

https://drive.google.com/drive/folders/1DynD5Va9cQC17kuYoMnOG3c6quByp4rG

12.Opowiadanie  do poczytania na dobranoc 

Tekst opowiadania wraz z pytaniami

 

Czwartek 16.04.2020

  • Utrwalamy wiersz ,,Co słychać na wsi”(tekst zamieszczony 14.04)

Temat dnia:  Człowiek i zwierzęta

1.Zabawa na powitanie

  • Uśmiechnijcie się i ćwiczcie jak w piosence.

2. Zabawa rozwijająca aparat mowy ,,Dzień dobry zwierzątka”(do wykorzystania ryż preparowany)

Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (dziecko oblizuje czubkiem języka górne zęby po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (wysuwa język za górne zęby i cofa go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (ustawia język w przedsionku jamy ustnej i oblizuje górne zęby). Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szeroko otwiera buzie i wysuwa język, nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (ma szeroko otwarte usta i przesuwa język w kąciki ust), wyskoczył na płot (wysuwa język nad górną wargę) i głośno zapiał −kukuryku!! Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (dziecko chwyta ziarenka ryżu preparowanego wargami). Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (otwiera szeroko usta i oblizuje wargi ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwa język do brody). Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwa język nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki). W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi. Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parska, kląska). A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dziecko mówi: dzień dobry).

3.Co nam dają zwierzęta” – rozmowa  z rodzicami inspirowana wierszem „Śniadanie”.

Jedźmy na wieś – daję słowo,

że tam można podjeść zdrowo.

Już od rana białą rzeką

wyśmienite płynie mleko.

Płynie do nas wprost od krowy,

Serek z niego będzie zdrowy.

Kura chwali się od rana:

– zniosłam jajko, proszę pana!

Proszę spojrzeć – to nie bajka

Wprost od kury są te jajka!

Jeszcze tylko kromka chleba

i do szczęścia nic nie trzeba.

4.Rozmowa na temat wiersza:

– Dlaczego autor wiersza zachęca do wyjazdu na wieś?

– Czym chwaliła się kura?

-Jakie jeszcze inne zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku?

5.Plansze edukacyjne ,,Co nam dają zwierzęta?”

Oglądanie ilustracji , rozmowa na temat znaczenia zwierząt hodowlanych w życiu człowiek

6.Obejrzenie animacji ,,Jak produkowane jest mleko

7.Karty pracy

 

8.Ćwiczenia gimnastyczne

  • kształtowanie prawidłowej postawy

 

9.Bajka  terapeutyczna na dobranoc ,,Na wiejskim podwórku”

Tekst opowiadania

 

Piątek 17.04.2020

  • Utrwalamy wiersz ,,Co słychać na wsi”(tekst zamieszczony 14.04)
  • utrwalamy piosenkę ,,Dziwne rozmowy (link zamieszczony 14.04)

 

Temat dnia: W wiejskiej zagrodzie

Zabawy  i ćwiczenia z rodzicami do wyboru

1.Zabawa na przywitanie ,,Koniki”

 

Noga goni nogę

Bujają koniki

Stukają kopytka

W rytm muzyki

Jedna noga tupie: tup, tup, tup

Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk

Konik skacze sobie: hop, hop, hop

Koniku w drogę! Wioooooooooooo!

2.Aktywność matematyczna

  • Zabawa„Wesołe kaczuszki” .

Proponuję układać np. nakrętki zgodnie z treścią wiersza  i je przeliczać. (następuje tutaj dokładanie elementów, czyli dodawanie). Następnie rodzic układa swoją opowieść (o dowolnym zwierzątku z wiejskiego podwórka), a dziecko układa nakrętki zgodnie z opowieścią i je przelicza.

Szły raz drogą trzy kaczuszki, grzeczne bardzo były

pierwsza biała, druga czarna, a trzeciej piórka się kręciły

Na spotkanie tym kaczuszkom trzy znajome wyszły:

pierwsza z krzaków, druga z gniazda, trzecia prosto z Wisły.

Siadły wszystkie na ławeczce, wtem kaczuszka krzyczy:

Ile jest nas wreszcie razem? Kto nas wreszcie zliczy?

I nie mogły się doliczyć, nic nie wyszło z tego,

więc do domu, choć to kaczki wróciły gęsiego.

  • Zabawa ,,Karmimy zwierzątka”

Wykorzystujemy figurki zwierząt lub pluszaki oraz nasiona, które mamy w domu: groch, fasola różnej wielkości, żyto, słonecznik, kukurydza itp.

W jednej misce mieszamy 3 rodzaje nasion po 10 sztuk. Zadaniem dziecka jest rozdzielić nasiona (na 3 talerzyki) wg rodzaju.

Następnie opowiadamy: kurka zjadła 3 ziarenka owsa (dziecko odlicza i kładzie przed kurką), duży koń zjadł 1 czerwoną fasolkę, źrebak zjadł 4 ziarna kukurydzy… itd. Jeśli nie posiadamy nasion możemy z dzieckiem zrobić kuleczki z małych kawałków starych gazet lub bibuły (świetne ćwiczenie dla paluszków) i wykorzystać je zamiast nasion i ziaren.

  • Zabawa ,,Gdzie jest zwierzątko”?

Rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni.

Użyjcie odpowiedniego określenia: na, pod, obok, za, przed, nad.

Do tej zabawy możemy wykorzystać dowolną zabawkę. Rodzic chowa zabawkę lub kilka w różne miejsca. Dziecko szuka i określa ich położenie, np. piesek jest pod krzesłem, króliczek jest za kanapą, konik jest za kwiatkiem.

  • Zabawa ruchowa z elementami liczenia „Kura znosi jajko”

Dziecko porusza się w rytmie podanym przez rodzica . Na przerwę w muzyce rodzic rzuca kostką do gry, mówiąc:” Kura znosi jajka. Ile ich zniosła? „Dziecko  liczy         i podaje liczbę oczek, a potem tyle razy mówi „ KO”. Rodzic odgina kolejne palce, kontrolując wykonanie zadania.

 

3.Piosenka ,,Jeden, dwa i trzy”

  • A teraz policzymy śpiewająco

 

4.Aktywność plastyczna

  • Rysowane wierszyki : ,,Kotek”, ,,Świnka”

5.„Co wiemy o wiejskim podwórku?”-utrwalenie

  • interaktywny quiz

Przed wami kilka zadań do wykonania. Po każdej odpowiedzi kliknij na zielone pole ze strzałką, aby przejść do następnego zadania. Na końcu odczytacie ważną i miłą wiadomość. Powodzenia.

https://view.genial.ly/5e7b88dea432900da3bdddb2/presentation-co-wiemy-o-wiejskim-podworku

  • Rozpoznawanie głosów zwierząt z wiejskiego podwórka.

Wytężcie słuch – będziecie rozpoznawać odgłosy z wiejskiej zagrody. Po prawidłowym odgadnięciu zagadki pokażcie jak porusza się odgadnięte zwierzę        A może podzielicie  nazwy tych zwierząt na sylaby (ku-ra, kro-wa) a później na głoski ( k-u-r-a,  k-r-o-w-a).

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

 

6.Bajka na dobranoc ,,Kotek Nieśmiałek”

  • Po wysłuchaniu bajeczki porozmawiajcie.

Dlaczego kotek nie lubił spacerów po podwórku?

Czego się obawiał?

Co czuł kotek, gdy spotkał kogoś, kogo nie znał?

W jaki sposób nieśmiałość kotka została pokonana?

Co Wy czujecie w podobnych sytuacjach?