Pszczółki – Moja miejscowość, mój region

Poniedziałek 04.05.2020r.

Temat: Dzień Strażaka.

Materiały do pracy znajdują się pod linkiem :

http://www.przedszkolelesko.pl/praca-zdalna/praca-zdalna-motylki/4-maja-dzien-strazaka-propozycje-aktywnosci-dla-dzieci/

 

Wtorek: 05.05.2020r.

Temat dnia: „Moja okolica mnie zachwyca”

 1.Zapraszamy do zabawy przy muzyce pt.: ”Muzyczne stop!”.

2.Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Prosimy, aby rodzic przygotował lusterko dla siebie i dla dziecka.

  • W mieście stoi sygnalizator świetlny – gdy świeci zielone światło: dziecko unosi język do góry, gdy świeci czerwone światło: język umieszcza za dolnymi zębami.
  • Samochody – dziecko naśladuje jazdę samochodem: czubek języka przesuwa po podniebieniu od zębów w stronę gardła, kilkakrotnie powtarzając ten ruch.
  • Wieżowiec – w wieżowcu winda kursuje raz w górę, raz w dół. Dziecko wykonuje ruch językiem, unosząc go raz w stronę nosa, a raz w stronę brody.
  • Przedszkolaki – w przedszkolu pani wita się rano z dziećmi. Dziecko dotyka czubkiem języka do każdego zęba na górze i każdego zęba na dole.

3.Pooglądajcie filmik.

  • Powiedzcie, o czym był filmik?
  • Czy coś, co było pokazane na tym filmie, wydało Wam się znajome?
  • Spróbujcie wymienić nazwy miejsc, pokazane na filmiku.
  • Powiedzcie, jak nazywa się miejscowość, w której mieszkacie.
  • Co jeszcze znajduje się w waszej miejscowości, czego może nie ma na filmie?

4.Zabawa konstrukcyjna „Moja miejscowość”.

 

Dziecko buduje z klocków (różnego rodzaju i różnej wielkości) budowle przypominające te, które znajdują się w ich najbliższej okolicy.

5.Zabawa orientacyjno-porządkowa „Moja miejscowość”.

Dziecko porusza się swobodnie po pokoju. Kiedy rodzic klaśnie i wypowie nazwę miejscowości, w której mieszkają, dziecko podskakuje, a kiedy wypowie inną nazwę – kuca.

6.Film „Lesko i okolice z lotu ptaka”.

7.Rytmizowanie tekstu: „Moja okolica mnie zachwyca!”

Dziecko powtarza za rodzicem prosty tekst: Moja okolica mnie zachwyca! Następnie wyklaskuje go w prostym rytmie, wytupuje, uderza dłońmi w kolana i o podłogę.

8.Nauka piosenki „Moje miasto”.

Tekst piosenki

1.Chodź narysuj dla mnie coś,

Twoje miasto i Twój dom.

Tu gdzie czujesz się kochany

Obok taty obok mamy.

 

Ref: Miasto me,

Tu tęcza budzi mnie

I słychać dzieci śmiech.

Są ulice gdzie

Przyjaźń rodzi się.

Tutaj rosnę z każdym dniem.

 

  1. Kolorami maluj świat,

Nawet jeśli masz tylko pięć lat.

Twe podwórko do zabawy

I codzienne ważne sprawy.

 

  1. Zbudujemy razem most.

Poskładamy z naszych serc.

By bezpiecznie po nim iść mógł każdy gość.

I ja i ty, i ty i ja.

 

9.Powiedzcie, co najbardziej podoba Wam się w waszej miejscowości.

Spróbujcie to narysować. Mogą Wam w tym pomóc rodzice.

 

06.05.2020r. Środa

Temat dnia: Najpiękniejszy dom.

1.Zestaw zabaw rytmiczno-ruchowych:

Dziecko wykonuje ćwiczenia zgodnie ze słyszanymi poleceniami

2.Muzyczna powitanka.

Zapraszam do naśladowania ruchów w coraz szybszym tempie.

3.Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „Moja miejscowość”.

Rodzic czyta wiersz i pyta dziecko: Czym różnią się domy na wsi i w mieście? Powtarza wiersz, a dziecko – fragment tekstu: Da, do, du, da, do, da, w pięknym domu mieszkam ja!

(Głoska d jest głoską przedniojęzykowo-zębową, powstaje przez uniesienie czubka języka za górne zęby, gdzie następuje zwarcie go z podniebieniem i lekkie opuszczenie w dół.)

 

Ile bloków stoi w mieście!

Jedne duże, inne małe.

Ten jest żółty, tamten szary,

a te obok – całkiem białe.

Mkną ulicą samochody;

wszędzie pełno zakamarków.

By odpocząć od hałasu,

zawsze można iść do parku.

Da, do, du, da, do, da,

w pięknym domu mieszkam ja!

 

Na wsi domów jest niewiele;

spokój zwykle tam panuje.

Za dnia słychać śpiew skowronka,

nocą sowa pohukuje.

Czasem piesek przerwie ciszę,

kiedy biega po ogrodzie.

Kogut pieje, krowa muczy,

kaczka kwacze gdzieś na wodzie.

Da, do, du, da, do, da,

w pięknym domu mieszkam ja!

 

Czy to miasto, czy też wioska,

wielkie bloki, małe domy,

najważniejsze, by prócz domu

mieć rodzinę i znajomych!

Da, do, du, da, do, da,

w pięknym domu mieszkam ja!

 

4.Zabawy plastyczne do wyboru:

  • Rysowane wierszyki- dom

lub

  • „Dorysuj brakujące elementy”.

Rysunek domu: prostokątny kształt domu, trójkątny dach, po bokach dwa okna z brakującymi ele­mentami. Dziecko kończy rysować zgodnie z poleceniami Rodzica.

Pomiędzy oknami dorysuj drzwi.

Na dachu dorysuj komin.

Przed domem narysuj chodnik.

Obok domu dorysuj garaż.

Nas domem – słońce.

5.Zabawa ruchowa „Maszerują dzieci drogą”.

Maszerują dzieci drogą –  maszerujemy w miejscu,

raz, dwa, trzy!  – wyklaskujemy rytmicznie,

Lewą nogą, prawą nogą – wystawiamy do boku lewą nogę i prawą nogę,

raz, dwa, trzy! – wyklaskujemy rytmicznie,

A nad drogą słonko świeci – wznosimy obie ręce wysoko w górę,

i uśmiecha się do dzieci – obracamy się wokół własnej osi,

raz, dwa, raz, dwa, trzy! –  wyklaskujemy rytmicznie.

 

6.Utrwalamy piosenkę ,,Tutaj mieszkam”

7.Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków

Dzieci budują różne domy z klocków. Następnie porównują powstałe budowle, stosując  pojęcia: wysoki, niski, wyższy, niższy.

Jestem pewna, że  stworzycie piękne i kreatywne prace.

Zachęcam do przesyłania zdjęć z waszymi pracami.

 

07.05.2020.r

Temat dnia: Na wsi i w mieście.

1.„Wesołe powitanie” –gimnastyka poranna:

wykonuj polecenia, do których zachęcają dzieci w piosence:

2.Zabawa ,, Marsz”

  1. Zapraszam Was do Jedynkowego przedszkola na zajęcie pt. Wieś i miasto”:

Czy potraficie wskazać różnice między wsią i miastem?

Kto z Was mieszka na wsi?

A kto mieszka w mieście?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wieś – dużo zieleni, łąki, pola, zwierzęta, czyste powietrze, spokój, cisza…

Miasto – bloki, wieżowce, dużo pojazdów, dużo ludzi, hałas, zanieczyszczone powietrze…

4.Zagadki słuchowe – posłuchaj odgłosów miasta i wsi:

https://www.dailymotion.com/video/x2zbn9b

5.Oglądanie bajki „Mysz z miasta i mysz ze wsi”

6.Utrwalamy piosenkę ,,Tutaj mieszkam”

7.Propozycje zabaw z mamą i tatą

https://vod.tvp.pl/video/budzik,zabawy-z-mama-i-tata,24171996

 

08.05.2020.r

Temat dnia: Moje najbliższe otoczenie.

1.Na powitanie gimnastyka

 

2.Rodzice, przeczytajcie dzieciom wiersz, porozmawiajcie z nimi na podstawie wysłuchanego utworu .J. Kern ,,Nasze podwórko’’.

Nasze podwórko to miejsce,

które najlepiej znamy.

Wszyscy, bez żadnych wyjątków,

takie podwórko mamy!

 

Nasze podwórko to teren

najbardziej nam bliski na ziemi.

W zimie śnieg na podwórku leży,

a w lecie się trawa zieleni.

 

Gdy słońce świeci na niebie,

wesołe jest nasze podwórko,

smutnieje zaś, gdy się zjawi

pan deszcz z ponurą córką chmurką.

 

Czasami z naszego podwórka,

na którym się co dzień bawimy,

widać wieże kopalni

lub wielkiej huty kominy.

 

I czy to będzie w Gliwicach,

w Toruniu, w Łomży,

czy w Krośnie, gdy spojrzysz na nasze podwórko,

to stwierdzisz, że ono rośnie!

 

Bo naszym podwórkiem nie jest

to tylko, co jest blisko,

ale i traktor w polu, i stadion,

i lotnisko, i jakiś stary zamek,

i lasy na pagórkach,

i Wisła, która płynie środkiem Naszego Podwórka.

  • Co to jest nasze podwórko?
  •  Czy naszym podwórkiem można nazwać plac zabaw w przedszkolu albo teren wokół przedszkola?
  • Jak myślicie, kiedy podwórko się cieszy, a kiedy smuci?
  • Co widać z naszego podwórka w przedszkolu, a co z waszych domów?

3.Pooglądajcie film i przypomnijcie sobie jak wyglądają figury geometryczne.

4.Budowanie domów wg instrukcji.

Potrzebne są wycięte figury i kartka A4 figury geometryczne

Proszę podawać dziecku instrukcje,

− Wybuduj niski dom(prostokąt) który ma dwoje drzwi(prostokąty),trzy okna (kwadraty)i trójkątny dach.

− Wybuduj wysoki dom (prostokąt), który ma jedne duże drzwi(prostokąt) dwa duże okna(kwadraty)i trójkątny dach.

5.Wykonaj dom z kolorowego papieru. Postaraj się żeby przypominał twój własny domek. Przykładowe prace: