
Tydzień: 14.04.2020 – 17.04.2020
Temat kompleksowy: Wiosna na wsi.
Wtorek: 14.04.2020
Temat dnia: Co słychać wiosną na wsi?
1.Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla dziecka. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
„Jedziemy na wieś” – dzieci wibrują wargami – naśladują samochód jadący na wieś.
„Konik” – dzieci naśladują kląskanie konika: mocno przyklejają język ułożony szeroko przy podniebieniu i odklejają go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.
„Krowa” – dzieci naśladują ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
„Kot oblizuje się po wypiciu mleka” – dzieci przesuwają językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.
„Pies gonił kota i bardzo się zmęczył” – dzieci wysuwają język na brodę i dyszą.
„Świnka” – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują ryjek świnki.
„Myszka bawi się w chowanego” – dzieci wypychają policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.
„Miotła” – dzieci naśladują gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.
- Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki „Kura gdacze: Ko, ko, ko”.
- Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
– Kto przyjechał do kury?
– Za co kura dostała mandat?
– Czy melodia była wesoła, czy smutna?
– Czy piosenka była szybka, czy wolna?
- Zabawa dydaktyczna „Co od kogo mamy?”
Pomoce: obrazki: krowy, kozy, kury, mleka, sera, jajek, masła, jogurtu.
Rodzic rozkłada z jednej strony obrazki zwierząt, a w rozsypce – obrazki produktów, jakie dzięki nim otrzymujemy. Zadaniem dziecka jest przyporządkowanie obrazków produktów do obrazków zwierząt. Rodzic zwraca uwagę, że zarówno koza, jak i krowa dają mleko.
http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/co-otrzymujemy…-karty-pracy1.jpg
- Zabawa plastyczna – lepienie z plasteliny na temat: „Mieszkańcy wiejskiego podwórka”.
Pomoce: plastelina, małe koraliki do wykonania oczu, przykrywka od pudełka kartonowego, np. po papierze ksero lub po butach.
Dzieci wybierają kolor plasteliny i lepią dowolne figurki zwierząt gospodarskich. Prace umieszczają w zagrodzie zrobionej z przykrywki z pudełka kartonowego.
http://www.kreatywniewdomu.pl/2016/06/plastelinowe-love-zwierzaki-z-farmy.html
Sroda 15.04.2020r.
Temat dnia: Na wiejskim podwórku.
1.Zabawa dźwiękonaśladowcza na powitanie „Na podwórku”.
Dziecko stoi przed rodzicem. Rodzic kolejno wywołuje ptaki: Dzień dobry: kurki, gąski, kaczki, indyki, a dziecko naśladuje ich głosy: ko, ko, ko, gę, gę, gę, kwa, kwa, kwa, gul, gul, gul.
2. Zabawa matematyczna „W gospodarstwie”.
Pomoce: obrazki: 1 krowa, 2 koguty, 3 barany, 4 kozy, talerze.
Dziecko segreguje obrazki zwierząt gospodarskich według rodzaju. Układa je na talerzykach i liczy, ile jest obrazków zwierząt na każdym talerzyku.
Dziecko:
– porównuje, których zwierząt jest więcej,
– układa obrazki zwierząt w obręczach od najmniejszej liczby zwierząt do największej,
– liczy zwierzęta w obręczach od prawej do lewej strony i od lewej do prawej strony,
– wyciąga wnioski, że jest ich tyle samo niezależnie od sposobu liczenia.
https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanki/zwierzeta_domowe/
3.Zabawa muzyczno-ruchowa „Kurki trzy”.
Dziecko z obojgiem rodziców (lub z rodzeństwem) słucha piosenki i maszerują trójkami jedno za drugim. Przy powtórzeniu zmieniają składy trójek.
Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie szły.
Pierwsza z przodu, w środku druga, trzecia z tyłu, oczkiem mruga.
I tak sobie kurki trzy raz, dwa, raz, dwa w pole szły!
4.Zabawa ruchowa „Wyścigi koni”.
Dziecko inscenizuje ruchem opowiadanie rodzica.
Dzieci:
Rozpoczyna się wyścig, stoją w miejscu,
konie stoją w boksach. przebierają nogami, drepczą,
Start! Konie ruszyły. biegną truchtem,
Przeskakują kałużę. podskakują,
Nabierają pędu. szybko przebierają nogami,
Przebiegają po grząskim gruncie. biegną, wysoko podnosząc kolana,
Dobiegają do mety. zwalniają bieg aż do zatrzymania się, parskają
5.Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Zabawa kogutów”.
Pomoce: apaszka dla każdego uczestnika.
Dziecko dobiera się w parę z rodzicem lub siostrą/bratem. Uczestnicy zabawy mocują apaszki z tyłu, za paskiem lub za koszulką, jako ogon. Podskakując obunóż, koguty usiłują wyrwać przeciwnikowi kolorowe piórko z ogona – apaszkę.
Piosenki do słuchania i śpiewania dla dzieci przedszkolnych
Czwartek: 16.04.2020
Temat dnia: W chlewiku.
1.Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „Marsz dla wiosny”.
Idzie gąska po podwórku. Za nią gąski – jak po sznurku. Idą zgodnie i gęgają, za swą mamą powtarzają. – Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna? Mama gąska zagęgała, bo przywitać wiosnę chciała. Małe gąski też gęgały, wiosnę także witać chciały. – Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna? Nagle kogut ścieżką wąską przybiegł za ostatnią gąską. Gęgać nie potrafi wcale, za to pieje doskonale! – Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna? Nawet kotka, choć ciut głucha, też muzyków chce posłuchać. – Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?
Rodzic prezentuje wiersz i pyta dzieci:
– Jakie zwierzęta chciały przywitać wiosnę?
– W jaki sposób to robiły?
– Powtarza wiersz, a dzieci za nim fragment: Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?
2.Rozwiązywanie zagadek.
Pomoce: obrazek/zdjęcie: świnki, chlewiku oraz, np.: kurnika, kury, stajni, konia.
Po rozwiązaniu zagadki, dziecko wskazuje wśród obrazków, właściwe rozwiązanie.
Po kąpieli błotnej świnki do niego wchodzą i wcale się nie martwią, że w nim nabrudzą. (chlewik)
Każdy kojarzy ją z korytem. To zwierzę urocze, spokojne i skryte, różowe i czyste, a gdy spojrzysz na nie, powita cię zawsze uprzejmym chrumkaniem. (świnka)
http://3.bp.blogspot.com/-iYbREF2t8v4/U0b6atB6NZI/AAAAAAAABzM/30t3ZjBS-qc/s1600/Zdjęcie-0040.jpg
3.”Wiosna na wsi. Świnka”. Praca techniczna.
Pomoce: talerz papierowy, różowa bibuła, różowy papier, mazak, klej, nożyczki, ruchome oczy/ guziki.
Rodzic pomaga dziecku pociąć na kwadraty bibułę, którymi będzie ono w miarę swoich możliwości wyklejać cały talerz. Następnie z papieru kolorowego należy wyciąć uszy i ryjek, który ozdabiamy mazakiem. Przyklejamy papierowe elementy – uszy i ryjek, a następnie oczy i świnka gotowa! Trzeba jej jeszcze tylko nadać imię.
http://www.pedagogpisze.pl/2017/11/swinka.html
4.Utrwalanie piosenki „Kura gdacze: Ko, ko, ko”. Dziecko śpiewa piosenkę.
5.Improwizacje ruchowe do piosenki „Kura gdacze: Ko, ko, ko”.
Dziecko porusza się w sposób pokazany przez rodzica lub w wybrany przez siebie do poznanej piosenki.
Piątek: 17.04.2020
Temat dnia: Kogo spotkamy wiosną na wsi?
1.Rozwiązywanie zagadek.
Kolorowe ma piórka,
Woła: kukuryku
I mieszka z kurami w kurniku. (kogut)
Wieczorem odpoczywa w stajni,
Bo od wielu dni
Ciężko pracuje
Na swojej wsi. (koń)
Mieszka w chlewiku
I głośno kwiczy: kwiku, kwiku. (świnia)
Znosi jajka
I, choć nie szczerozłote,
To właśnie do niej idziesz,
Gdy na jajecznicę masz ochotę. (kura)
To od niej mamy mleko,
I choć do pięknej jej daleko,
To nie tylko liczne łaty to sprawiają,
Że gospodarze duży pożytek z niej mają. (krowa)
2.Zabawa ruchowa „Zaprzęgi koni”.
Dziecko dobiera się w parę z rodzicem lub siostrą/bratem i ustawiają jedno za drugim (pierwsza osoba jest konikiem, a druga – woźnicą). Uczestnicy zabawy biegają po wyznaczonym terenie, a na umówiony znak rodzica, np. klaśnięcie, zatrzymują się i zamieniają rolami.
3.Zabawa ruchowa z elementem rzutu „Zwierzęta na wsi”.
Pomoce: piłka.
Rodzic podaje nazwę zwierzęcia i rzuca piłkę do dziecka. Jeśli dziecko usłyszy nazwę zwierzęcia mieszkającego na wsi, musi złapać piłkę. Jeśli rodzic poda nazwę zwierzęcia żyjącego w zoo, dziecko nie powinno łapać piłki. Jeśli złapie piłkę wykonuje zadanie ruchowe wskazane przez rodzica (np.: biegnie w miejscu, wykonuje określoną liczbę podskoków, pajacyków itp.).
4.Słuchanie wiersza H. Bechlerowej „Na podwórku”.
Na podwórku u Władka jest wesoła gromadka:
długouchy pies Raczek i króliczek, co skacze,
kurka pstra i kotki dwa,
i na koniec łaciaty prosiaczek.
Ma ten Władek zmartwienie:
Raczek garnek stłukł w sieni,
kotek wełnę rozwinął, spruł pończochę babciną,
drugi kot wlazł na płot i pobrudził łapkami pierzynę.
A od rana już kłopot:
trzeba mleka dać kotom,
barszcz zjada pies Raczek,
trawę królik, co skacze,
kurka pstra owies ma,
a otręby w korytku – prosiaczek.
5.Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Jak miał na imię chłopiec z wiersza?
− Jak się nazywał pies Władka?
− Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?
− Co zrobiły zwierzęta?
− Co jadły zwierzęta?
6.Zabawa językowa „Mamy i ich dzieci”.
Pomoce: obrazki zwierzęcych mam (lochy, kozy, krowy, klaczy, kwoki, kotki) i ich dzieci.
Rodzic prezentuje obrazki zwierzęcych mam. Dzieci je nazywają. Obok rozkłada obrazki młodych zwierząt. Zadaniem dziecka jest wybranie obrazka młodego zwierzęcia i położenie go obok obrazka jego mamy.