Pszczółki -Wiosna na wsi

Temat tygodnia: „Wiosna na wsi”.

Temat dnia 14.04.2020r.: „Zwierzęta na wsi”.

  1. Quiz wiedzy „Zwierzęta na wiejskim podwórku”.

Potrzebne będą: obrazki zwierząt żyjących na wsi i w zoo, obrazki uśmiechniętej buzi i smutnej buzi.

Rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia, dziecko podaje jego nazwę i odpowiada na pytanie: Czy to zwierzę żyje na wiejskim podwórku? Dziecko pokazuje obrazek uśmiechniętej buzi, jeśli uważa, że tak, a smutnej buzi, jeśli uważa, że nie. buźki.

2 Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Nauka pływania”.opowiadanie .

3. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania:

– Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?

– Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?

– Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?

– Jak oceniasz zachowanie kaczorka?

– Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?

– Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?

Proszę, aby rodzic przypomniał dziecku, że nikt nie umie wszystkiego, ale każdy z nas potrafi robić coś bardzo dobrze. Następnie, niech dziecko spróbuje określić, co dobrze potrafi robić.

  1. Zabawa bieżna „Koniki”.

Dziecko naśladuje ruchem konika, jednocześnie klaskając językiem. Konik szybko biega po łące, powoli wspina się pod górkę i szybko zbiega z górki.

 

  1. Pokoloruj kredkami obrazek kaczorka.

 

Środa: 15.04.2020

Temat dnia: Na wiejskim podwórku.

1.Zabawa dźwiękonaśladowcza na powitanie „Na podwórku”.

Dziecko stoi przed rodzicem. Rodzic kolejno wywołuje ptaki: Dzień dobry: kurki, gąski, kaczki, indyki, a dziecko naśladuje  ich głosy: ko, ko, ko, gę, gę, gę, kwa, kwa, kwa, gul, gul, gul.

2.Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki „Kura gdacze: Ko, ko, ko”.

Tekst piosenki

3.Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

– Kto przyjechał do kury?
– Za co kura dostała mandat?
– Czy melodia była wesoła, czy smutna?
– Czy piosenka była szybka, czy wolna?

4.Zabawa matematyczna „W gospodarstwie”.

Pomoce: obrazki: 1 krowa, 2 koguty, 3 barany, 4 kozy, talerze.

Dziecko segreguje obrazki zwierząt gospodarskich według rodzaju. Układa je na talerzykach i liczy, ile jest obrazków zwierząt na każdym talerzyku.

Dziecko:

– porównuje, których zwierząt jest więcej,

– układa obrazki zwierząt w obręczach od najmniejszej liczby zwierząt do największej,

– liczy zwierzęta w obręczach od prawej do lewej strony i od lewej do prawej strony,

– wyciąga wnioski, że jest ich tyle samo niezależnie od sposobu liczenia.

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanki/zwierzeta_domowe/

 

5.Zabawa muzyczno-ruchowa „Kurki trzy”.

Dziecko z obojgiem rodziców (lub z rodzeństwem) słucha piosenki i maszerują trójkami jedno za drugim. Przy powtórzeniu zmieniają składy trójek.

Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie szły.

Pierwsza z przodu, w środku druga, trzecia z tyłu, oczkiem mruga. 

I tak sobie kurki trzy raz, dwa, raz, dwa w pole szły!

6.Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Zabawa kogutów”.

Pomoce: apaszka dla każdego uczestnika.
Dziecko dobiera się w parę z rodzicem lub siostrą/bratem. Uczestnicy zabawy mocują apaszki z tyłu, za paskiem lub za koszulką, jako ogon. Podskakując obunóż, koguty usiłują wyrwać przeciwnikowi kolorowe piórko z ogona – apaszkę.

 

Czwartek: 16.04.2020

Temat dnia: W chlewiku.

1.Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „Marsz dla wiosny”.

Idzie gąska po podwórku. Za nią gąski – jak po sznurku. Idą zgodnie i gęgają, za swą mamą powtarzają. – Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna? Mama gąska zagęgała, bo przywitać wiosnę chciała. Małe gąski też gęgały, wiosnę także witać chciały. – Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna? Nagle kogut ścieżką wąską przybiegł za ostatnią gąską. Gęgać nie potrafi wcale, za to pieje doskonale! – Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna? Nawet kotka, choć ciut głucha, też muzyków chce posłuchać. – Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?

Rodzic prezentuje wiersz i pyta dzieci:

– Jakie zwierzęta chciały przywitać wiosnę?

– W jaki sposób to robiły?

– Powtarza  wiersz, a dzieci za nim fragment: Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?

2.Rozwiązywanie zagadek.

Pomoce: obrazek/zdjęcie: świnki, chlewiku oraz, np.: kurnika, kury, stajni, konia.

Po rozwiązaniu zagadki, dziecko wskazuje wśród obrazków, właściwe rozwiązanie.

Po kąpieli błotnej świnki do niego wchodzą i wcale się nie martwią, że w nim nabrudzą. (chlewik)

Każdy kojarzy ją z korytem. To zwierzę urocze, spokojne i skryte, różowe i czyste, a gdy spojrzysz na nie, powita cię zawsze uprzejmym chrumkaniem. (świnka)

http://3.bp.blogspot.com/-iYbREF2t8v4/U0b6atB6NZI/AAAAAAAABzM/30t3ZjBS-qc/s1600/Zdjęcie-0040.jpg

3.”Wiosna na wsi. Świnka”. Praca techniczna.

Pomoce: talerz papierowy, różowa bibuła, różowy papier, mazak, klej, nożyczki, ruchome oczy/ guziki.

Rodzic pomaga dziecku pociąć na kwadraty bibułę, którymi będzie ono w miarę swoich możliwości wyklejać cały talerz. Następnie z papieru kolorowego należy wyciąć uszy i ryjek, który ozdabiamy mazakiem. Przyklejamy papierowe elementy – uszy i ryjek, a następnie oczy i świnka gotowa! Trzeba jej jeszcze tylko nadać imię.

http://www.pedagogpisze.pl/2017/11/swinka.html

4.Utrwalanie piosenki „Kura gdacze: Ko, ko, ko”. Dziecko śpiewa piosenkę.

5.Improwizacje ruchowe do piosenki „Kura gdacze: Ko, ko, ko”.

Dziecko porusza się w sposób pokazany przez rodzica lub w wybrany przez siebie do poznanej piosenki.

 

Piątek: 17.04.2020

Temat dnia: Kogo spotkamy wiosną na wsi?

1.Rozwiązywanie zagadek.

Kolorowe ma piórka,

Woła: kukuryku

I mieszka z kurami w kurniku. (kogut)

 

Wieczorem odpoczywa w stajni,

Bo od wielu dni

Ciężko pracuje

Na swojej wsi. (koń)

 

Mieszka w chlewiku

I głośno kwiczy: kwiku, kwiku. (świnia)

 

Znosi jajka

I, choć nie szczerozłote,

To właśnie do niej idziesz,

Gdy na jajecznicę masz ochotę. (kura)

 

To od niej mamy mleko,

I choć do pięknej jej daleko,

To nie tylko liczne łaty to sprawiają,

Że gospodarze duży pożytek z niej mają. (krowa)

 

2.Zabawa ruchowa „Zaprzęgi koni”.

Dziecko dobiera się w parę z rodzicem lub siostrą/bratem i ustawiają jedno za drugim (pierwsza osoba jest konikiem, a druga – woźnicą). Uczestnicy zabawy biegają po wyznaczonym terenie, a na umówiony znak rodzica, np. klaśnięcie, zatrzymują się i zamieniają rolami.

3.Zabawa ruchowa z elementem rzutu „Zwierzęta na wsi”.

Pomoce: piłka.
Rodzic podaje nazwę zwierzęcia i rzuca piłkę do dziecka. Jeśli dziecko usłyszy nazwę zwierzęcia mieszkającego na wsi, musi złapać piłkę. Jeśli rodzic poda nazwę zwierzęcia żyjącego w zoo, dziecko nie powinno łapać piłki. Jeśli złapie piłkę wykonuje zadanie ruchowe wskazane przez rodzica (np.: biegnie w miejscu, wykonuje określoną liczbę podskoków, pajacyków itp.).

4.Słuchanie wiersza H. Bechlerowej „Na podwórku”.

Na podwórku u Władka jest wesoła gromadka:

długouchy pies Raczek i króliczek, co skacze,

kurka pstra i kotki dwa,

i na koniec łaciaty prosiaczek.

Ma ten Władek zmartwienie:

Raczek garnek stłukł w sieni,

kotek wełnę rozwinął, spruł pończochę babciną,

drugi kot wlazł na płot i pobrudził łapkami pierzynę.

A od rana już kłopot:

trzeba mleka dać kotom,

barszcz zjada pies Raczek,

trawę królik, co skacze,

kurka pstra owies ma,

a otręby w korytku – prosiaczek.

5.Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

− Jak miał na imię chłopiec z wiersza?
− Jak się nazywał pies Władka?
− Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?
− Co zrobiły zwierzęta?
− Co jadły zwierzęta?

6.Zabawa językowa „Mamy i ich dzieci”.

Pomoce: obrazki zwierzęcych mam (lochy, kozy, krowy, klaczy, kwoki, kotki) i ich dzieci.

Rodzic prezentuje obrazki zwierzęcych mam. Dzieci je nazywają. Obok rozkłada obrazki młodych zwierząt. Zadaniem dziecka jest wybranie obrazka młodego zwierzęcia i położenie go obok obrazka jego mamy.