
Temat tygodnia: „Wiosna na wsi”.
Temat dnia 14.04.2020r.: „Zwierzęta na wsi”.
- Quiz wiedzy „Zwierzęta na wiejskim podwórku”.
Potrzebne będą: obrazki zwierząt żyjących na wsi i w zoo, obrazki uśmiechniętej buzi i smutnej buzi.
Rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia, dziecko podaje jego nazwę i odpowiada na pytanie: Czy to zwierzę żyje na wiejskim podwórku? Dziecko pokazuje obrazek uśmiechniętej buzi, jeśli uważa, że tak, a smutnej buzi, jeśli uważa, że nie. buźki.
2 Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Nauka pływania”.opowiadanie .
3. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania:
– Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?
– Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?
– Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?
– Jak oceniasz zachowanie kaczorka?
– Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?
– Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?
Proszę, aby rodzic przypomniał dziecku, że nikt nie umie wszystkiego, ale każdy z nas potrafi robić coś bardzo dobrze. Następnie, niech dziecko spróbuje określić, co dobrze potrafi robić.
- Zabawa bieżna „Koniki”.
Dziecko naśladuje ruchem konika, jednocześnie klaskając językiem. Konik szybko biega po łące, powoli wspina się pod górkę i szybko zbiega z górki.
- Pokoloruj kredkami obrazek kaczorka.
Środa: 15.04.2020
Temat dnia: Na wiejskim podwórku.
1.Zabawa dźwiękonaśladowcza na powitanie „Na podwórku”.
Dziecko stoi przed rodzicem. Rodzic kolejno wywołuje ptaki: Dzień dobry: kurki, gąski, kaczki, indyki, a dziecko naśladuje ich głosy: ko, ko, ko, gę, gę, gę, kwa, kwa, kwa, gul, gul, gul.
2.Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki „Kura gdacze: Ko, ko, ko”.
3.Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
– Kto przyjechał do kury?
– Za co kura dostała mandat?
– Czy melodia była wesoła, czy smutna?
– Czy piosenka była szybka, czy wolna?
4.Zabawa matematyczna „W gospodarstwie”.
Pomoce: obrazki: 1 krowa, 2 koguty, 3 barany, 4 kozy, talerze.
Dziecko segreguje obrazki zwierząt gospodarskich według rodzaju. Układa je na talerzykach i liczy, ile jest obrazków zwierząt na każdym talerzyku.
Dziecko:
– porównuje, których zwierząt jest więcej,
– układa obrazki zwierząt w obręczach od najmniejszej liczby zwierząt do największej,
– liczy zwierzęta w obręczach od prawej do lewej strony i od lewej do prawej strony,
– wyciąga wnioski, że jest ich tyle samo niezależnie od sposobu liczenia.
https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanki/zwierzeta_domowe/
5.Zabawa muzyczno-ruchowa „Kurki trzy”.
Dziecko z obojgiem rodziców (lub z rodzeństwem) słucha piosenki i maszerują trójkami jedno za drugim. Przy powtórzeniu zmieniają składy trójek.
Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie szły.
Pierwsza z przodu, w środku druga, trzecia z tyłu, oczkiem mruga.
I tak sobie kurki trzy raz, dwa, raz, dwa w pole szły!
6.Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Zabawa kogutów”.
Pomoce: apaszka dla każdego uczestnika.
Dziecko dobiera się w parę z rodzicem lub siostrą/bratem. Uczestnicy zabawy mocują apaszki z tyłu, za paskiem lub za koszulką, jako ogon. Podskakując obunóż, koguty usiłują wyrwać przeciwnikowi kolorowe piórko z ogona – apaszkę.
Czwartek: 16.04.2020
Temat dnia: W chlewiku.
1.Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „Marsz dla wiosny”.
Idzie gąska po podwórku. Za nią gąski – jak po sznurku. Idą zgodnie i gęgają, za swą mamą powtarzają. – Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna? Mama gąska zagęgała, bo przywitać wiosnę chciała. Małe gąski też gęgały, wiosnę także witać chciały. – Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna? Nagle kogut ścieżką wąską przybiegł za ostatnią gąską. Gęgać nie potrafi wcale, za to pieje doskonale! – Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna? Nawet kotka, choć ciut głucha, też muzyków chce posłuchać. – Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?
Rodzic prezentuje wiersz i pyta dzieci:
– Jakie zwierzęta chciały przywitać wiosnę?
– W jaki sposób to robiły?
– Powtarza wiersz, a dzieci za nim fragment: Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?
2.Rozwiązywanie zagadek.
Pomoce: obrazek/zdjęcie: świnki, chlewiku oraz, np.: kurnika, kury, stajni, konia.
Po rozwiązaniu zagadki, dziecko wskazuje wśród obrazków, właściwe rozwiązanie.
Po kąpieli błotnej świnki do niego wchodzą i wcale się nie martwią, że w nim nabrudzą. (chlewik)
Każdy kojarzy ją z korytem. To zwierzę urocze, spokojne i skryte, różowe i czyste, a gdy spojrzysz na nie, powita cię zawsze uprzejmym chrumkaniem. (świnka)
http://3.bp.blogspot.com/-iYbREF2t8v4/U0b6atB6NZI/AAAAAAAABzM/30t3ZjBS-qc/s1600/Zdjęcie-0040.jpg
3.”Wiosna na wsi. Świnka”. Praca techniczna.
Pomoce: talerz papierowy, różowa bibuła, różowy papier, mazak, klej, nożyczki, ruchome oczy/ guziki.
Rodzic pomaga dziecku pociąć na kwadraty bibułę, którymi będzie ono w miarę swoich możliwości wyklejać cały talerz. Następnie z papieru kolorowego należy wyciąć uszy i ryjek, który ozdabiamy mazakiem. Przyklejamy papierowe elementy – uszy i ryjek, a następnie oczy i świnka gotowa! Trzeba jej jeszcze tylko nadać imię.
http://www.pedagogpisze.pl/2017/11/swinka.html
4.Utrwalanie piosenki „Kura gdacze: Ko, ko, ko”. Dziecko śpiewa piosenkę.
5.Improwizacje ruchowe do piosenki „Kura gdacze: Ko, ko, ko”.
Dziecko porusza się w sposób pokazany przez rodzica lub w wybrany przez siebie do poznanej piosenki.
Piątek: 17.04.2020
Temat dnia: Kogo spotkamy wiosną na wsi?
1.Rozwiązywanie zagadek.
Kolorowe ma piórka,
Woła: kukuryku
I mieszka z kurami w kurniku. (kogut)
Wieczorem odpoczywa w stajni,
Bo od wielu dni
Ciężko pracuje
Na swojej wsi. (koń)
Mieszka w chlewiku
I głośno kwiczy: kwiku, kwiku. (świnia)
Znosi jajka
I, choć nie szczerozłote,
To właśnie do niej idziesz,
Gdy na jajecznicę masz ochotę. (kura)
To od niej mamy mleko,
I choć do pięknej jej daleko,
To nie tylko liczne łaty to sprawiają,
Że gospodarze duży pożytek z niej mają. (krowa)
2.Zabawa ruchowa „Zaprzęgi koni”.
Dziecko dobiera się w parę z rodzicem lub siostrą/bratem i ustawiają jedno za drugim (pierwsza osoba jest konikiem, a druga – woźnicą). Uczestnicy zabawy biegają po wyznaczonym terenie, a na umówiony znak rodzica, np. klaśnięcie, zatrzymują się i zamieniają rolami.
3.Zabawa ruchowa z elementem rzutu „Zwierzęta na wsi”.
Pomoce: piłka.
Rodzic podaje nazwę zwierzęcia i rzuca piłkę do dziecka. Jeśli dziecko usłyszy nazwę zwierzęcia mieszkającego na wsi, musi złapać piłkę. Jeśli rodzic poda nazwę zwierzęcia żyjącego w zoo, dziecko nie powinno łapać piłki. Jeśli złapie piłkę wykonuje zadanie ruchowe wskazane przez rodzica (np.: biegnie w miejscu, wykonuje określoną liczbę podskoków, pajacyków itp.).
4.Słuchanie wiersza H. Bechlerowej „Na podwórku”.
Na podwórku u Władka jest wesoła gromadka:
długouchy pies Raczek i króliczek, co skacze,
kurka pstra i kotki dwa,
i na koniec łaciaty prosiaczek.
Ma ten Władek zmartwienie:
Raczek garnek stłukł w sieni,
kotek wełnę rozwinął, spruł pończochę babciną,
drugi kot wlazł na płot i pobrudził łapkami pierzynę.
A od rana już kłopot:
trzeba mleka dać kotom,
barszcz zjada pies Raczek,
trawę królik, co skacze,
kurka pstra owies ma,
a otręby w korytku – prosiaczek.
5.Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Jak miał na imię chłopiec z wiersza?
− Jak się nazywał pies Władka?
− Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?
− Co zrobiły zwierzęta?
− Co jadły zwierzęta?
6.Zabawa językowa „Mamy i ich dzieci”.
Pomoce: obrazki zwierzęcych mam (lochy, kozy, krowy, klaczy, kwoki, kotki) i ich dzieci.
Rodzic prezentuje obrazki zwierzęcych mam. Dzieci je nazywają. Obok rozkłada obrazki młodych zwierząt. Zadaniem dziecka jest wybranie obrazka młodego zwierzęcia i położenie go obok obrazka jego mamy.