Pszczółki- Dbamy o przyrodę

Tydzień: 20.04.2020 – 24.04.2020

Temat kompleksowy: Dbamy o przyrodę.

 

Poniedziałek: 20.04.2020

Temat dnia: Segregujemy śmieci.

1.Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej „Śmieci”.

Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.

O porządek trzeba dbać,

wiedzą o tym także dzieci.

Do odpowiednich worków

każdy wrzuca… (śmieci)

2.Słuchanie opowiadania E. Stadmüller „Smok Segregiusz”.

Pomoce: ilustracje do opowiadania:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=64

Rodzic czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.

Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.

– Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać…

O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?

– Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.

Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.

– Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.

– Spróbujmy – zgodził się smok.

– Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.

– Rycerski? – zainteresował się tato.

– Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami.

– Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.

– Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków.

– Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.

– Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.

– Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.

Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.

– Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.

3.Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania, ilustracji w książce oraz filmu edukacyjnego.

Rodzic zadaje pytania:

– Co lubił robić smok Segregiusz?

– Co smuciło smoka?

– Jaki sen miał Olek?

– Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza? Opowie nam o tym Agi Bagi… (film edukacyjny – podkreślenie znaczenia segregowania odpadów):

4.Zabawa ruchowa z elementem celowania „Rzut do kosza”. Pomoce: gazeta dla każdego uczestnika zabawy, kosz/ dowolny inny pojemnik.

Dziecko zgniata gazetę w kulkę. Podrzuca  ją do góry i stara się złapać. Następnie rodzic stawia na środku kosz. Zadaniem dziecka jest rzucić/trafić swoją kulą do kosza.

5.Zabawa ruchowa „Zbiorniki wodne”.

Dziecko biega po wyznaczonym terenie, kiedy rodzic powie słowo, np.: rzeka, jezioro, staw, morze, dziecko się zatrzymuje.

6. Ćwiczenia logopedyczne

 

Wtorek: 21.04.2020

Temat dnia: Wypoczynek w lesie i nad wodą.

1.Ćwiczenia oddechowe Rybki w wodzie.Pomoce: słoik z wodą, słomka do napojów, małe kawałki papieru w kształcie rybek.
Dziecko za pomocą słomki umieszcza papierowe rybki w wodzie (słoiku z wodą). Może przenieść tam kilka rybek.

2.Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki „Piosenka ekologiczna” (sł. i muz. J. Kucharczyk):

  1. Dymią kominy wielkich fabryk,
    płynie brudna woda do rzek.
    Chcemy oddychać powietrzem czystym,
    czystą wodę mieć.
    Ref.: Czysta woda zdrowia doda
    – to każde dziecko wie.
    Czysta woda zdrowia doda
    – tobie, tobie i mnie.
  2. Smog już pokrywa niebo całe
    szarym dymem i szarą mgłą.
    W rzekach jest coraz mniej rybek.
    Kto to widział, kto?

3.Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

– Czy melodia tej piosenki zachęca do maszerowania czy do spania?

– Co robią kominy wielkich fabryk?
– Jak myślisz – dlaczego do rzek płynie brudna woda?
– Co to jest smog?
– Dlaczego w rzece jest coraz mniej rybek?

– Dlaczego tak ważne jest, żeby woda wokół nas była czysta? Opowie nam o tym Agi Bagi…

(film edukacyjny – podkreślenie znaczenia wody dla żywych organizmów, zwrócenie uwagi na konieczność dbania o przyrodę):

4.Zabawa twórcza Co słychać w lesie?

Pomoce: nagranie muzyki relaksacyjnej (odgłosy lasu i śpiewu ptaków):

Dziecko kładzie się na plecach i przez krótki czas w ciszy słucha odgłosów lasu. Następnie przeciąga się, siada i odpowiada na pytania: Co słychać w lesie? Co dzieje się w lesie?5.Praca plastyczna Mój wymarzony las”.

Pomoce: kartka, kredki lub kartka, kredki, zielone listki wycięte z kolorowego papieru przez rodzica, klej.
Dziecko rysuje swój wymarzony las (bez śmieci, ze zwierzętami).

Możliwa jest też opcja, że dziecko koloruje brązową kredką pień narysowany przez rodzica, dorysowuje długie gałęzie i krótkie gałązki. Następnie dokleja zielone listki na gałązkach według własnych pomysłów.

 

Środa 22.04.2020r.

Temat dnia : Dzień Ziemi

1.Zaczynamy od zabawy na powitanie.

2.Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Pomoce: lusterko dla dziecka.

Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

„Pszczółki” – dziecko naśladuje ruchy latającej pszczoły – opiera język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.

„Miód” –  dziecko naśladuje misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzi język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze.

„Czyste powietrze” – dziecko wdycha świeże powietrze – wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami.

„Wąż – wśród trawy sunie wąż” – dziecko naśladuje odgłos syczenia węża na głosce sssssss – opiera język o dolne zęby, rozciąga wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontroluje w lusterku, czy język nie wychodzi przed zęby.

3. Chora planetka

4.Pytania do wiersza:

  • O czym był wiersz?
  • Dlaczego Planetka była smutna?
  • Co się stało z Planetką?
  • Co powinniśmy zrobić, aby nasza Ziemia była czysta i „zdrowa”?

5.Na sam koniec zachęcam do zabawy przy piosence:

Czwartek 23.04.2020r.

Temat dnia : Segregujemy śmieci.

1.Zapraszamy Przedszkolaków i Rodziców do  porannej gimnastyki. Księżniczka Julia i Smok Janusz zapraszają Was do zabawy:)

2. O czym będziemy dzisiaj rozmawiać dowiecie się rozwiązując zagadkę.

O porządek trzeba dbać

wiedzą o tym także dzieci

Do odpowiednich worków

Każdy wrzuca… ( śmieci)

3.Wprowadzenie do tematu zajęć- ,, Co to są śmieci”

Swobodne wypowiedzi dziecka na temat tego co to są śmieci, skąd się biorą oraz co powinno się z nimi robić. Rodzic rozmawia z dzieckiem.

4.Edukacyjna  bajka „Eko- patrol” 

5. Rozmowa na temat bajki.

  • O czym była bajka?
  • Czy plaża była czysta?
  • Co zanieczyszczało plażę?
  • Dlaczego zwierzaki postanowiły segregować śmieci?
  • A czy wy w domu segregujecie śmieci?
  •  Jakie rzeczy oddzielacie od śmieci zmieszanych?

 6.Gra interaktywna  „Gdzie z tym śmieciem?”rozwijająca umiejętność segregowania odpadów.

https://view.genial.ly/5e971e3a043e350e09005ddb

Kosze na odpady :

niebieski – papier,żółty – plastik i metal, zielony – szkło ,czarny – odpady zmieszane, brązowy – odpady bio

Można wykorzystać gotową propozycję do wydruku :

https://drive.google.com/file/d/1WVihUJdhIeVhYLgFo86euo8xHrnKInG-/view

8. Waszym zadaniem jest wykonanie dekoracji lub zabawki  z butelki np. „Ptak cudak”lub  innej.

Do wykonania ptaka cudaka potrzebne będą :plastikowa butelka, kolorowa bibuła , papier kolorowy, piórka, klej, nożyczki.

 

 

 

 

 

 

 

ZAPAMIĘTAJ!!! DBAM O ZIEMIĘ – SEGREGUJE ŚMIECI!!

 

Piątek: 24.04.2020

Temat dnia: Jestem przyjacielem przyrody.

1.Zestaw zabaw ruchowych z dzieckiem w domu:

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

2.Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

„Rzeka” – dziecko naśladuje łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – porusza  językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladuje odgłos rzeki: plum, plum, plum.

„Rybki” – dziecko naśladuje rybkę, która wyskakuje z wody – unosi czubek języka w stronę nosa, a po chwili opiera go o górne zęby, kilkakrotnie powtarza ten ruch.

3.Quiz dydaktyczny „Jak dbamy o przyrodę?”

Rodzic mówi zdania. Dziecko potwierdza prawidłową odpowiedź, wstając i mówiąc: Tak!, a nieprawidłową – pozostając w bezruchu (siedząc na dywanie) i mówiąc: Nie! Dobrze, aby każda odpowiedź była przez dziecko uzasadniona.

Przykładowe zdania:

  • Zwierzęta nie czują, kiedy się im dokucza.
  • Śmieci powinno się wyrzucać do specjalnych pojemników, a jeśli ich nie ma – do kosza.
  • Każda woda, którą pijemy, powinna być czysta.
  • W lesie wolno krzyczeć.
  • Grześ podlał kwiatki.
  • Gabrysia zrywała gałązki z drzewa.

4.Film edukacyjny:

5.Malowanie Ziemi; Eksperyment;

  1. Piosenki do słuchania

7. Podziękowanie od planety Ziemi

8.Pszczółki wiecie jak dbać o planetę Ziemię dlatego, każdy z Was otrzymuje dyplom „Przyjaciela Przyrody”:)

dyplom

Życzę Wam miłego, słonecznego weekendu!