Nasze zmysły

Piątek 23.10.2020r.

 Temat dnia: Po drugiej stronie lustra

 –Cel: podkreślenie znaczenia zmysłu wzroku

1.Witajcie. Zapraszam wszystkich na gimnastykę poranną z cyklu ,,Gimnastyczne figle muzyczne”

2.Dziś poznamy zmysł wzroku, oraz narząd, który odpowiada za to, że widzimy, czyli ludzkie oko.

Każdy z nas ma oczy, wyjątkowe, niepowtarzalne i jedyne w swoim rodzaju. Żaden człowiek na świecie nie ma identycznych oczu, jak my. Dzięki oczom widzimy to, co znajduje się dookoła nas i to „widzenie” nazywamy zmysłem wzroku.

Proszę, aby dzieci spojrzały na ilustrację przedstawiającą budowę oka, a Rodziców proszę, aby przeczytali te nazwy elementów budowy oka, które dzieci będą mogły zobaczyć samemu, czyli powieka górna i dolna, spojówka, rzęsy, brwi, oraz to, czego nie zaznaczono na obrazku, ale jest bardzo widoczne, czyli źrenica i tęczówka.

Oczywiście rodzice mogą podać nazwy pozostałych elementów (czyli, np. kanaliki łzowe) i wytłumaczyć dziecku, jaką pełnią funkcję.

3.Zabawy dydaktyczne z lusterkiem  „Spójrz sobie prosto w oczy”
Teraz zapraszam do zabawy z lusterkiem. Bardzo proszę, aby dzieci popatrzyły swoje odbicie w lusterku i spróbowały zaobserwować, jak wyglądają ich oczy.   Proszę, aby dzieci zaobserwowały i odpowiedziały oraz wskazały (oczywiście rodzice mogą pomagać):

-Jaki mają kolor ich oczy?
-Jaki kolor i kształt mają źrenice?
– Gdzie jest powieka górna?
– Gdzie jest powieka dolna?
– Gdzie są rzęsy?
– Gdzie są powieki?

4.„Dlaczego powieki mrugają?”- pogadanka z dziećmi

Nasze oczy są takie sprytne, że same dbają o to, żeby gałka oczna była cały czas nawilżana. Dzięki temu oko czuje się dobrze, nie jest mu za sucho. Dbają o to nasze łzy. Nawilżają oko i czyszczą, gdy coś nam do oka wpadnie (dlatego np. płaczemy podczas obierania cebuli- olejki eteryczne wyzwalające się z cebuli działają drażniąco na nasze oczy, więc oczy bronią się, wydzielając łzy, które od razu je czyszczą.
O dodatkową ochronę oczu dbają nasze powieki- mrugamy nimi mimowolnie, nawet nie zwracając na to uwagi. W tym czasie chronią i pomagają nawilżać oczy.

Również rzęsy- czyli te małe włoski na powiekach, chronią oczy przed wpadaniem jakichś większych zabrudzeń, np. pyłków czy ziarenek piasku. My też musimy dbać o nasze oczy, np.: kiedy mocno wieje w naszą stronę, przymykajmy oczy, aby nic nam nie wpadło. Czytając książkę unikajmy również bliskiego kontaktu z kartkami lub rogami okładek, bo takie ukłucie się w oko, nie dość, że jest bardzo bolesne, to może także uszkodzić nasz wzrok. Kiedy coś wpadnie nam do oka poprośmy o pomoc dorosłego, nie pocierajmy oka i nie próbujmy sami wyciągać, aby nie uszkodzić oka albo wzroku. Każdy rodzic w domu, czy pani w przedszkolu będzie wiedzieć, co trzeba zrobić i na pewno szybko Wam pomoże.

5.Przerywnik taneczny ,, Gumi Miś”. Spróbujcie zatańczyć razem z misiem.

6.„Czary- mary- okulary”- zabawa badawcza z rekwizytem- różnymi rodzajami okularów.

Do tej zabawy potrzebne nam będą różne rodzaje okularów, np. korekcyjne, przeciwsłoneczne, do czytania, czy tzw. zerówki. Chciałabym, aby dzieci dowiedziały się, że nie wszyscy mają dobry wzrok. Czasem oczy chorują i wtedy wymagają leczenia- w postaci np. specjalnych okularów.

 

Czasem oczy chorują tak bardzo, że widzą niewyraźnie lub w sposób zamazany. Zróbmy kolejne doświadczenie.

  • Proszę, aby dzieci nałożyły okulary przeciwsłoneczne i doświadczyły, jak widzi oko zdrowe w normalnych warunkach, a jak widzi oko w przyciemnieniu. Proszę, aby dzieci powiedziały, jak jest im łatwiej postrzegać wszystko wokół- patrząc bez okularów, czy patrząc przez zaciemnienie.
  • Niestety zdarza się tak, że oczy z różnych przyczyn nie mogą widzieć- wówczas osoba, która nie widzi, jest określana mianem osoby niewidomej lub niedowidzącej. Porusza się po drodze zazwyczaj w ciemnych okularach i ze specjalną białą laską, którą rozpoznaje otoczenie. Dzieci mogą same doświadczyć takiego stanu, kiedy, z asekuracją rodzica, spróbują przejść przez pokój z zamkniętymi oczami. Choć wtedy wyostrzają się nam zmysły, to jednak jest to bardzo trudne zadanie. Zawsze możemy pomóc osobie niewidomej, np.: przeprowadzając ją przez ulicę. Nie bójmy się i nie wstydźmy, czasem ktoś czeka na naszą pomoc;)
    Zdarza się, że taka osoba ma już pomocnika- towarzyszy jej specjalnie szkolony pies przewodnik, który pracuje- jakby „zastępuje oczy”, prowadzi, strzeże bezpieczeństwa. Pamiętajcie, nie wolno wtedy zaczepiać takiego pieska, wołać go, zatrzymywać czy głaskać- on musi być skupiony, bo dba o bezpieczeństwo swojego właściciela.

Kochane dzieci, dbajmy o nasz wzrok, aby dobrze służył nam przez całe życie. A czy wiecie jak nazywa się lekarz, który leczy oczka . To okulista. Często , aby poprawić wzrok przepisuje dzieciom kropelki lub  okulary. Bardzo ważne jest, aby je nosić i o nich pamiętać.

7.Ilustracja piosenki ,,Okulary”. Posłuchajcie jak Pan Hilary szukał okulary:

8.Utrwalenie piosenki ,,Pięć zmysłów”. Dziś kończymy temat o zmysłach. Utrwalmy je jeszcze raz śpiewając piosenkę. Czy ktoś potrafi zaśpiewać sam. Chętne dzieci mogą pochwalić się na naszym komunikatorze grupowym. Zapraszamy. A teraz zaśpiewajmy razem.

 

9.Karty Pracy  :

a)Pracujemy w książce cz. 1 s. 68, 69,71

Dzieci które nie mają książek  w domu mogą skorzystać z wydania internetowego
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-kp-1/mobile/index.html#p=68

b)Książka dodatkowa ,, Litery i liczby” s.93 (utrwalamy i piszemy literkę a)

c)Tekst do czytania – utrwalamy z dnia poprzedniego

d) Dla chętnych dzieci i tych, które nie mogą odebrać książek:

10-roznic-zabawa-z-latawcem

literka a

szlaczki

 

Kącik dla Rodziców

Zapraszamy Rodziców na kolejny odcinek ćwiczeń przygotowujących do czytania ,,Synteza słuchowa”

 

ŻYCZYMY WSZYSTKIM DUŻO ZDRÓWKA I MIŁEGO WEEKENDU

Ilustracje zawarte w scenariuszu  pochodzą ze stron:

https://chomikuj.pl/jollen/Dla+nauczycieli/karty+pracy/zmys*c5*82y/2,307519233.JPG

https://www.karmimypsiaki.pl/blog/pies-przewodnik-dla-niewidomych/

 

Czwartek 22.10.2020 r.

Temat dnia: Codzienne hałasy

 

 

 

 

Cel:

  • uświadomienie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie człowieka

 

1.Zabawy poranne przy muzyce ,, Bawimy się w balet w domu i w przedszkolu” (cz. 1 ,,Marsz i podskoki”). Słuchajcie uważnie muzyki, ona Wam podpowie kiedy będziemy maszerować a kiedy podskakiwać.

2.Piosenka ,,Pięć zmysłów”. Przypomnijmy sobie jakie poznaliśmy zmysły i ich narządy.

3.Zagadki dźwiękowe

Zamknijcie na chwilę oczy, posłuchajcie dźwięków i nazwijcie je.

4.Zabawa dydaktyczna „Co to za dźwięk?” – zabawa dydaktyczna.

Dzieci zamykają oczy. Rodzic prezentuje różne odgłosy, zadaniem dzieci jest odgadnąć, co to za dźwięk: zatrzaskiwanie drzwi, stawianie kubka na stole, szeleszczenie pogiętą kartką papieru, gwizdanie na gwizdku, głośne tupanie, przewracanie stron w książce, przelewanie wody z kubka do kubka, przesypywanie klocków, gra na instrumencie.

  •  Które z tych odgłosów były dla was przyjemne?                                                                      
  •  Które były nieprzyjemne?                                                                                                             
  • Jak myślicie dlaczego?                                                                                                                     
  • Dlaczego jedne dźwięki są dla nas przyjemne, a inne nie?

5.Film edukacyjny z cyklu ,,Zdobywcy wiedzy” odc. ,, Słuch i hałas” 

6.Zagadka słowna
Dzieci je mają z obu stron głowy.
Z obu stron łowią dźwięki rozmowy.
A zając ma je wyżej, i chętnie nimi strzyże. [uszy]

Narządem słuchu są uszy, to dzięki nim słyszymy. Dotknijcie delikatnie swoich uszu. To czego dotykacie, to małżowina uszna, część ucha zewnętrznego, bo ucho to nie tylko to, czego dotykacie, duża część aparatu słuchowego znajduje się w środku głowy – to ucho wewnętrzne. Jeszcze raz dotknijcie małżowiny usznej, to ona zbiera wszystkie dźwięki z otoczenia, które przedostają się do otworu w uchu – czyli wewnętrznego przewodu słuchowego.

Uszy to nie tylko to co widać na zewnątrz. Najważniejsza część ucha znajduje się w głowie, jest bardzo delikatna i dlatego należy je chronić. Czy wiecie jak wygląda ucho?

 

 

 

 

 

 

Dla naszego słuchu najbardziej szkodliwy jest hałas. Wtedy do naszych uszu dochodzą nieprzyjemne dźwięki, które najczęściej są bardzo głośne i mogą nawet uszkodzić nasz słuch                                                                                                              

7. ,,Kapturek myśliciela”- ćwiczenie poprawiające pamięć krótkotrwałą, rozumienie ze słuchu, formułowanie myśli, oraz pobudzające cały mechanizm słuchu. Dzieci masują ruchem okrężnym, ciągłym, małżowiny uszne rozpoczynając od góry, lekko je odchylając (trzykrotnie).

                             

8.Karty Pracy                                                                                                                            

a)Pracujemy w książce cz. 1 s.67, 70 

Dzieci które nie mają książek  w domu mogą skorzystać z wydania internetowego
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-kp-1/mobile/index.html#p=68

b)Książka dodatkowa ,, Litery i liczby” s.93 (utrwalamy i piszemy literkę o)

c)Tekst do czytania  czytanka                                                                                                                             

d) Dla chętnych dzieci i tych, które nie mogą odebrać książek:   literka      

 

9.Piosenka ,,Nasze uszy słyszą świat”

10.Wiersz na dobranoc ,,Paweł i Gaweł”
Posłuchajcie i odpowiedzcie jak oceniacie zachowanie Pawła i Gawła

Kącik dla Rodziców – Ćwiczenia słuchowe, które ułatwią dziecku naukę czytania.