Słoneczka- Moja ojczyzna

04.05- 08.05.2020r.

Temat tygodnia: Moja Ojczyzna

W tym tygodniu pozostajemy nadal wokół tematyki patriotycznej. Dziękuję za skorzystanie z propozycji zabaw na Dzień Flagi i nadesłane zdjęcia. Jesteście wspaniałymi przedszkolakami-patriotami .

 

Poniedziałek 04.05.200 r.

Temat Dnia: Dzień Strażaka

Materiały do pracy znajdują się pod linkiem :

http://www.przedszkolelesko.pl/praca-zdalna/praca-zdalna-motylki/4-maja-dzien-strazaka-propozycje-aktywnosci-dla-dzieci/

 

Wtorek 05.05. 2020 r.

Temat dnia : Jak Polska długa i szeroka

1.Zabawa taneczna na przywitanie ,,Ręce, nogi się ruszają?

  • Witam wszystkie słoneczka. Zaproście do zabawy domowników i zaczynamy

2.Filmik edukacyjny Polska moja Ojczyzna

  • Posłuchajcie najważniejszych wiadomości o Polsce

3.To jest mój kraj -prezentacja + piosenka do nauki

Tekst piosenki:

Tutaj dom mój i rodzina ukochana

park, przedszkole okolica dobrze znana

a tuż obok rosną kwiaty stare drzewa

i chór ptaków gdzieś w konarach pięknie śpiewa

 

To jest mój kraj, to moja Polska

Ja jestem Polką ty Polakiem

To nasze miejsce tu jest nasz dom

gdzie Wisła płynie swoim szlakiem

 

Tu odkrywam tutaj uczę się z ochotą

jak kochać Ojczyznę i jak być patriotą

wszędzie słychać Polski język nasz Ojczysty

i rozbrzmiewa hymn tak uroczysty

 

To jest mój kraj to moja Polska

Ja jestem Polką ty Polakiem

To nasze miejsce tu jest nasz dom

gdzie Wisła płynie swoim szlakiem

 

Tu gdzie Bałtyk i gdzie Tatry nasze góry

których szczyty sterczą aż po same chmury

każde miasto, każda wioska nawet mała

To jest właśnie ukochana Polska cała

 

To jest mój kraj to moja Polska

Ja jestem Polką ty Polakiem

To nasze miejsce tu jest nasz dom

gdzie Wisła płynie swoim szlakiem

 

4.Praca z mapą Polski- wspólne działania rodziców i dzieci.

Proponuję pokazać dziecku na mapie, gdzie znajdują się góry, morze, jeziora. Zwracamy uwagę na kolory, jakimi te miejsca są oznaczone na mapie (np. niebieski, pomarańczowy).Tłumaczymy dziecku, że kolorem zielonym na mapie oznaczono tereny nizinne, na których rosną m. in. lasy lub na których znajdują się pola, łąki, pastwiska. Następnie pytamy: W jaki sposób są oznaczone na mapie rzeki? Dziecko wodzi palcem po liniach rzek. Wskazujemy wspólnie stolicę – Warszawę oraz najdłuższą rzekę – Wisłę. Możemy dziecku pokazać, gdzie Wisła rozpoczyna swój bieg i gdzie go kończy.

 

5.Zabawy z sylabami i głoskami

  • dzielimy na sylaby klaszcząc rytmicznie ( POL-SKA), (MA-PA)
  • wyodrębniamy pierwszą głoskę-co słyszysz na początku słowa Polska ( P), mapa (M)
  • wyodrębniamy ostatnią głoskę -co słyszysz na końcu słowa Polska (A), mapa (A)
  • wymieniamy wszystkie głoski w słowie Polska (P-O-L-S-K-A), mapa (M-A-P-A)
  • odszukaj obrazki, których nazwy rozpoczynają się głoską ,,p”.Pokoloruj je.- karta pracy

 

6.Ćwiczenia gimnastyczne

7.Karty pracy

  • Dzieci, które mają w domu książki zachęcam do pracy w części 5 s. 12, 13, 14,15
  • Dzieci,które nie mają książek zachęcam, aby zajrzeli na internetowe wydanie

         https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz5.pdf

  • Szlaczki -ważniaczki ( praca na cały tydzień , piszemy w wolnym czasie , w tempie dostosowanym do możliwości dziecka, szlaczki

8.Na dobranoc  ,,Gniazdo białego Orła”

 

Środa 06.05. 2020r.

Temat dnia: Warszawa -stolica Polski    

 

1.Zabawa  na dzień dobry ,,Podróż autobusem”.

  • Przypomnijcie sobie naszą przedszkolną zabawę i wyruszamy.

https://www.youtube.com/watch?v=gs8gSN8PboA

2.Legenda ,,Wars i Sawa”

  • Nasz wesoły autobus przywiózł nas do Warszawy- stolicy Polski. Posłuchajcie teraz proszę pięknej legendy o powstaniu Warszawy. Może niektórzy pamiętają.

3.Rozmowa z rodzicami w oparciu o treść  legendy.

  • Jak miał na imię rybak?
  • Kto śpiewał piosenkę?
  • Jak miała na imię syrena?
  • Jak nazywało się miasto, które powstało nad Wisłą?
  • Co jest herbem Warszawy (Syrenka)

Wiemy już skąd wzięła się nazwa Warszawa i gdzie znajduje się to miasto. Myślę że warto przyjrzeć się nieco bliżej miejscom w tym mieście, tym bardziej, że Warszawa jest stolicą Polski. Jak myślicie co to znaczy, że miasto jest stolicą?

Wyjaśnienie pojęcia – Warszawa – stolica Polski: stolica – pojęcie oznaczające miasto, w którym znajdują się najważniejsze urzędy państwowe będące siedzibą władz

4.„Wycieczka po Warszawie”- obejrzenie prezentacji multimedialnej

  • Zapraszam Was na wycieczkę po naszej stolicy, gdzie poznacie jej niektóre zabytki.

  • Czy zapamiętałyście i potraficie rozpoznać  niektóre zabytki Warszawy ? Spróbujcie.

5.Zabawy umuzykalniające:Mieszkamy w Polsce

6.Zabawa ruchowa do piosenki Płynie Wisła.

  • Tę piosenkę na pewno pamiętacie, więc zapraszam do zabawy. Kiedy gra piosenka dzieci poruszają się w jej rytmie naśladując np. pływanie syrenki. Kiedy muzyka milknie zastygają w bezruchu- jak pomnik warszawskiej syrenki.

7.Zabawy rytmiczne z Panią Nutką

  • Posłuchajcie Pani Nutki , dowiecie się czym jest rytm oraz poznacie podstawowe wartości rytmiczne. Zachęcam do zbudowania własnego bębenka pod kierunkiem Pani Nutki

8.Karty pracy

  • Dzieci, które mają w domu książki zachęcam do pracy w części 5 s. 16, 17, 18,19
  • Dzieci,które nie mają książek zachęcam, aby zajrzeli na internetowe wydanie

         https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz5.pdf

  • Znajdź 6 różnic (praca dla chętnych dzieci)

http://miedzykulturowa.org.pl/wp/wp-content/uploads/2018/04/syrenka_kolorowanka.jpg

8.Na dobranoc ,,Złota kaczka” z cyklu legendy warszawskie.

 

Czwartek 07.05. 2020 r.

Temat dnia: Poznajemy sąsiadów Polski

1.Ćwiczenia i zabawy na przywitanie

2.Zagadka tematyczna

  • Mieszka obok ciebie, więc się dobrze znacie.
  •  Czasem też się w domach swoich odwiedzacie. (sąsiad)
  • Wyjaśnienie znaczenia słowa sąsiad. Kogo nazywamy sąsiadem? Kto z was zna swoich sąsiadów?
  • Czy Polska ma sąsiadów? Gdzie mieszkają sąsiedzi Polski? (Poza granicami naszego kraju).
  • Zobacz jak przebiega granica Polski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Poznajcie sąsiadów Polski

https://www.youtube.com/watch?v=1Smad9uKJ6w

  • Powtórzmy sąsiadami Polski są : Niemcy, Czechy, Słowacja, Litwa, Białoruś, Rosja, Ukraina( wyklaszczcie ich nazwy rytmicznie-sylabami, oraz spróbujcie wymienić pierwszą i ostanią głoskę w ich nazwach)
  • Wspólnie z rodzicami odczytajcie nazwy sąsiadów Polski i poproście rodziców aby pomogli Wam umieścić je w odpowiednim miejscu.

http://www.polskatolubie.pl/wp-content/uploads/cwiczenia/cw5/nazwy/

  • Zobaczcie jak wyglądają flagi państw sąsiadujących z Polską. Czy rozpoznacie flagę Polski

http://www.polskatolubie.pl/wp-content/uploads/cwiczenia/cw5/flagi/

4.Kącik matematyczny

  • Policzcie ile mamy sąsiadów Polski (7)
  • Pokażcie tyle samo palców u rąk
  • Zabawy matematyczne -utrwalamy liczenie

5.Ćwiczenia gimnastyczne przy muzyce

6.Karty pracy

  • Dzieci, które mają w domu książki zachęcam do pracy w części 5 s. 20, 21, 22, 23.
  • Dzieci,które nie mają książek zachęcam, aby zajrzeli na internetowe wydanie

         https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz5.pdf

7.Na dobranoc wybierz bajkę naszych sąsiadów

  • ,,Krecik” -bajka czeska

  • ,,O dwunastu miesiącach”- bajka słowacka cz.1
  • tekst 

 

Piątek 08.05.2020r.

Temat dnia: Jestem Polakiem i Europejczykiem

 1.Gimnastyka na dzień dobry

  • Witajcie Słoneczka dziś rozpoczniemy zabawą, którą doskonale znacie  z przedszkola. Zaproście domowników i startujemy.

 

2.Dziś zapraszam Was w podróż po Polsce – naszej Ojczyźnie.

  • Posłuchajcie jakie miasta odwiedzimy i co w nich zobaczymy.

3.Podróżując po Polsce zaśpiewajcie znaną Wam piosenkę  „Jesteśmy Polką i Polakiem”

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

4.Spróbujcie odpowiedzieć na pytania

  • Jakie miasta odwiedziły dzieci? Potraficie je wymienić? /Zakopane, Kraków, Warszawa, Toruń, Gdańsk/
  • Co zobaczyły w Zakopanem? /góry, górali/
  • Co zobaczyły w Krakowie? /zamek wawelski, smoka/
  • Co zobaczyły w Warszawie? /rzekę Wisłę, Królewski Zamek/
  • Czym pachnie i z czego słynie Toruń? /piernikami/
  • Ostatnim miejscem był Gdańsk, skąd można wyruszyć dalej w świat… Ale w jaki sposób? /popłynąć statkiem po morzu/

5.Obejrzyjcie prezentację i utrwalcie sobie najważniejsze wiadomości o Polsce

  1. Teraz opuścimy granice naszego kraju i udamy się w dalszą podróż, po Europie.
  • Wiecie już, że jesteśmy Polakami. Ale jesteśmy też Europejczykami. Europa to kontynent- w samym jego środku znajduje się Polska.
  • Polska i jeszcze inne kraje europejskie tworzą Unię Europejską. Unia to porozumienie między państwami. Państwa te wzajemnie sobie pomagają.
  • Unia Europejska, podobnie jak Polska, ma swoją stolicę, hymn i flagę. Stolicą Unii jest Bruksela. Hymn to melodia- symfonia Bethovena ,, Oda do radości”. Flaga Unii Europejskiej jest niebieska. Na jej tle widnieje 12 żółtych gwiazd, które tworzą koło.
  • Posłuchajcie.

 7.Podróż po Europie -filmik edukacyjny

 

8.Wracamy do Polski , bo tu jest nasz kraj i nasza Ojczyzna.

Przypomnijcie sobie wiersz ,,Kto ty jesteś?”.Tym razem go zaśpiewamy.

– Kto ty jesteś?

– Polak mały.

– Jaki znak twój?

– Orzeł biały.

– Gdzie ty mieszkasz?

– Między swemi.

– W jakim kraju?

W polskiej ziemi.

– Czym twa ziemia?

– Mą ojczyzną.

– Czym zdobyta?

– Krwią i blizną.

– Czy ją kochasz?

– Kocham szczerze.

– A w co wierzysz?

– W Polskę wierzę.

Ref.: Polska, Polska, Polska, Polska

Polska to jest ojczyzna moja.

Polska, Polska, Polska, Polska

To ojczyzna ma. (bis)

9.Spróbujcie również zaśpiewać jedną zwrotkę hymnu Polskiego. Uwaga , pamiętajcie o tym, że to hymn państwowy, dlatego Twoja postawa musi być poważna. Stań prosto, opuść rączki wzdłuż tułowia i śpiewaj głośno i wyraźnie.

https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ

10.Na zakończenie rozwiążcie zagadki tematyczne o Polsce

 

WSPANIALE , GRATULUJĘ ZDOBTYCH WIADOMOŚCI.

JESTEŚCIE PRAWDZIWYMI POLAKAMI PATRIOTAMI.

KAŻDE Z WAS OTRZYMUJE DYPLOM MAŁEGO PATRIOTY.

dyplom-patrioty

          

11.Karty pracy

  • Dzieci, które mają w domu książki zachęcam do pracy w części 5 s. 24, 25, 26, 27.
  • Dzieci,które nie mają książek zachęcam, aby zajrzeli na internetowe wydanie

         https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz5.pdf

12.Kącik plastyczny ,,Jak zrobić rosnące farby”?

  • Przepis na farby 3D, puchnące farby.

  1. Na dobranoc część 2 bajki słowackiej ,, O dwunastu miesiącach”

bajka słowacka cz. 2