Cuda i dziwy

Piątek 16.04.2021r.

Temat dnia: Gwiazdy na niebie

 

 

 

 

 

Witamy w kolejnym dniu.

  1. Na początek zapraszamy do zabawy ruchowej przy piosence ,,Kosmiczna żabka”.

  1. Posłuchajcie zagadki

,,Gdy wieczór się zaczyna, możesz je zobaczyć,

Całe niebo zaczynają swoim blaskiem znaczyć.

A gdy spadnie jedna z nich – wypowiedz życzenie,

Wtedy się spełni na pewno twe małe marzenie”.

 

Już wiesz, że dzisiaj będziemy rozmawiać o gwiazdach. Gwiazda to ogromna kula gazu. Naszą najbliższą gwiazdą jest słońce.

 

3.Czym są gwiazdy i czy możliwe, że one spadają? – dowiecie się oglądając krótki filmik.

4.Na niebie gwiazdy tworzą wzory, zwane gwiazdozbiorami, które mają swoje nazwy.Takie przykładowe gwiazdozbiory możecie zobaczyć na poniższych zdjęciach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.Zapraszamy Was teraz na   bajkę edukacyjną ( fragment 3,40 min)   ,,Gwiazdy na niebie”   

6.Wiemy , że bardzo lubicie tańczyć i ćwiczyć przy muzyce.  
Proponujemy naukę prostego układu tanecznego „Kosmos”

7.A teraz trochę policzymy. Zapraszamy na ,,Kosmiczną matematykę”   

8.Zobaczcie jak narysować gwiazdkę

9.Teraz trochę ruchu joga dla dzieci -Kosmiczna przygoda

10.Drogie dzieci już dużo wiecie o kosmosie i planetach! Na zakończenie podsumowanie wiadomości o kosmosie w formie zagadek i ciekawostek

11.Karty Pracy

a)Praca w książce ,,Litery i liczby”s.83

b) czytanka zamieszczona w poniedziałek 12.04.

 

Nasze Kochane Przedszkolaki  kończymy dziś pracę zdalną. W poniedziałek wracamy do przedszkola. Jesteśmy z Was bardzo dumne. Dziękujemy, że tak pilnie pracowałyście w „domowym przedszkolu”. Dziękujemy za zdjęcia i filmiki

Zasłużyłyście na nagrodę. Z wielką przyjemnością wręczamy Wam odznakę MISTRZA NAUKI ZDALNEJ.
GRATULUJEMY!

Rodzicom dziękujemy za zaangażowanie, współpracę, pomoc i wspieranie dzieci w okresie zdalnego nauczania, za wytrwałość i cierpliwość.

Do zobaczenia w przedszkolu.

Czwartek  15.04.2021r.

Temat: Kiedy jest dzień, a kiedy noc?

 

 

 

 

 

 

 

1.Zabawa ruchowa „Wyprawa w kosmos”.

  1. Dzisiaj zabawimy się w badaczy. Spróbujemy odpowiedzieć na pytania:

Jak wygląda Ziemia?

Jak wygląda Księżyc?

Kiedy jest dzień, a kiedy noc?

  1. Wielka tajemnica Ziemi. (Czyta dziecko lub rodzic).

Ludzi od dawna nurtowały pytania dotyczące otaczającego ich świata. Zastanawiali się: czym jest Ziemia, jaki ma kształt i rozmiary? Swoją prawdę o świecie początkowo opierali nie na naukowych badaniach, ale na obserwacji za pomocą zmysłów, co często prowadziło do błędnych wniosków. Twierdzili, że powierzchnia Ziemi jest płaska albo prawie płaska, ponieważ nie potrafili dostrzec kulistego kształtu naszej planety. Ludzie mieli wrażenie, że Słońce jest mniejsze od Ziemi. Nie byli w stanie ocenić, jak bardzo jest ono oddalone od naszej planety.

Dopiero po jakimś czasie odkryto, że Ziemia jest okrągła, a polski astronom Mikołaj Kopernik  odkrył, że Ziemia krąży dookoła własnej osi oraz dookoła Słońca.

Mikołaj Kopernik

 

 

 

 

 

 

 

Dzisiaj wszyscy wiedzą , że Mikołaj Kopernik :

„Wstrzymał Słońce , ruszył Ziemię …polskie go wydało plemię”.

Ziemię , Księżyc oraz inne planety i gwiazdy człowiek bada po dzień dzisiejszy. Do tego celu służył mu teleskop. Zobacz ja wyglądał kiedyś , a jak dziś.

Teleskop dawniej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teleskop dziś.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Przeczytaj wiersz albo poproś o to rodziców.


Halo, tu mówi Ziemia

M. Terlikowska

Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia,
wielka, okrągła jak balonik.
Z tej strony – słońce mnie opromienia,
a z tamtej strony – nocy cień przesłonił.
Gdy jedna strona jest oświetlona,
to zaciemniona jest druga strona.
Wy zajadacie pierwsze śniadanie,
a spać się kładą – Amerykanie,
właśnie!
Bo ja się kręcę w krąg
jak bardzo, bardzo duży bąk.
– Dobranoc!- wołam
– Dzień dobry!- wołam,
to znaczy – zrobiłam obrót dokoła.
A oprócz tego wciąż, bez końca,
muszę się kręcić wokół Słońca.
Nigdyście jeszcze nie widzieli,
takiej olbrzymiej karuzeli!
Bo trzeba mi całego roku,
żeby Słońce obiec wokół.

Tak wygląda Ziemia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tak wygląda globus.

 

 

 

 

 

 

 

Przeczytaj:

Globus to model Ziemi w ogromnym pomniejszeniu.

 

  1. Zobacz jak wygląda nasza piękna planeta  Ziemia.

  1. Piosenka „Kosmiczna wyprawa”, pooglądaj jak wygląda start rakiety.

  1. Kiedy jest dzień, a kiedy noc? Na to pytanie spróbuje Wam odpowiedzieć Paxi. Przy okazji przypomnicie sobie nazwy pór roku.

Dzień i noc. Zobaczcie krótki film, który pozwoli wam zrozumieć skąd się bierze noc i dzień na naszej planecie.

  1. Ballada księżycowa.

  1. Księżyc.

 

 

 

 

 

 

 

Od dawna naukowcy badają Księżyc, chcąc poznać go jak najlepiej. W tym celu wysyłani tam byli astronauci.

Czy wiesz , że dzięki obecnej technologii można zobaczyć na żywo prace astronautów.

Zerknij tutaj

Astronauta na Księżycu.

 

 

 

 

 

 

 

 

Start rakiety.

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Paxi bada Księżyc.

  1. Księżyc oraz obieg Ziemi wokół Słońca. Animacja.

12.Piosenka „Małe ciała niebieskie”.

  1. Bajka . Reksio kosmonauta.

  1. Praca w książce. „Odkrywam siebie” cz. 3, str.74, 75, 76.

        Przypominamy o czytance, zadanej w poniedziałek.

Dobrej zabawy 🙂

 

 

Chwila dla Rodzica

Od początku świata, niebo i wszystko co na nim dostrzegamy było fascynujące i tajemnicze. Dzieci również są oczarowane kosmosem i ciekawe jakie tajemnice skrywa w sobie niebo i czy poza Ziemią są inne planety.  Dzisiaj polecamy książki, które  pomogą państwu wprowadzić dzieci w świat nieziemskich zjawisk:

  1. M. Przewoźniak  ,,Mikołaj Kopernik. Chłopak który sięgnął gwiazd”
  2. J. Levitan ,,Historie niezwykłe o gwiazdach i planetach”
  3. W. Chotomska ,,Rakieta opowiada o planetach”
  4. D. Walliman,,Profesor Astrokot odkrywa kosmos”
  5. G. Kasdepke,,Bodzio i Pulpet”
  6. W. Chotomska ,,Dzieci Pana Astronoma”
  7. U. Stark, E. Eriksson ,,Jak tata pokazał mi wszechświat”.

 

 

 

Środa 14.04.2021r.

Temat dnia : Przybysze z Kosmosu

 

 

 

 

 

1.Zabawa znana i lubiana na dobry początek dnia ,, A Ram Sam Sam”

 2.Piosenka ,,Ufoludki na urlopie”.

Wczoraj odbyliśmy podróż w Kosmos. Dziś naszą planetę Ziemię odwiedzą ufoludki.

 

3.Oto nasi goście. Odczytajcie ich imiona.

– Jak wyglądają  ufoludki?
– Gdzie mieszkają ufoludki?
– Jak inaczej nazywamy przybyszy z Kosmosu? (Kosmici)

 

4.Zaśpiewajmy ufoludkom jak wygląda nasza planeta Ziemia

 

5.Kosmiczny język – zabawa ortofoniczna.

Rodzic siada na przeciwko dziecka. Informuje, że będą się teraz uczyć mowy ufoludków.
Rodzić wypowiada po jednym słowie a dziecko powtarza:nem, ne, no, trulo, lulo, bra, bre, bri, bro, ke.
Rodzic wypowiada po dwa słowa naraz, dziecko powtarza:nem ne, no trulo, lulo bra, bre bri, bro ke.
Później po trzy:nem ne no, trulo lulo bra, bre bri bro ke nem ne,
cztery:nem ne no trulo, lulo bra bre bri, bro ke nem ne,
pięć słów:nem ne no trulo lulo, bra bre bri bro ke.
– dziecko za każdym razem próbuje powtórzyć ciąg.

6.Kosmiczne zadania matematyczne

Na pierwszą planetę przyleciały trzy rakiety. Po kilku dniach, doleciały jeszcze dwie. Ile wszystkich rakiet znajdowało się na pierwszej  planecie?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na drugą planetę przyleciały trzy rakiety. Po kilku dniach, doleciały jeszcze cztery. Ile wszystkich rakiet znajdowało się na drugiej planecie?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.Zabawa ruchowa przy piosence  ,,Ufoludki”. Tańczcie tak, jak podpowiada muzyka.

8.Propozycje zabaw plastycznych dla chętnych dzieci

Nie wiadomo, jak wyglądają ufoludki – mogą być podobne do nas, ludzi, ale mogą nas wcale nie przypominać. Mogą na przykład mieć trzy nogi lub trzy ręce, sprężynki zamiast uszu, a buzię w kształcie rurki.

 

 

 

 

 

 

 

A jak wy sobie wyobrażacie ufoludka?  Oto nasze propozycje plastyczne:

a) Ufoludek z plasteliny. Spróbujcie ulepić ufoludka wg własnej wyobraźni

 

b) Ufoludek z farby- praca plastyczna połączona z ćwiczeniami oddechowymi.
Dziecko rozdmuchuje zieloną farbę, dorysowuje nogi, ręce i oczka.

 

 

 

 

 

 

 

 

c)Balonowy kosmita – zabawa z balonem.
Rodzic wręcza dziecku zielony balon i czarny mazak.
Dziecko rysuje na nim twarz ufoludka.                                                                 

Ufoludki:
mają oczy, żeby patrzeć,
mają nosy, żeby wąchać,

mają uszy, żeby słyszeć,
mają otwartą szeroko buzię, bo lubią śpiewać.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.Masażyk relaksacyjny „Kosmita”

Była sobie mleczna droga – rysujemy na plecach dziecka palcem krętą linię;
Pełna wielu błyszczących gwiazd. – stukamy palcami po plecach
Na jednej z planet – rysujemy palcem koło
Ufoludek mieszka
Co chude nóżki ma – dwoma palcami rysujemy na plecach dwie linie
Ma duże zielone uszy – łaskoczemy dziecko w uszy
I szyję długą ma. – gładzimy szyję dziecka
Dwa okrągłe brzuszki – dwoma palcami rysujemy dwa kółka
I śmieje się ha, ha, ha. – łaskoczemy dziecko w brzuszek

 

10.Karty Pracy

a)Książka cz.3, s. 72, 73

b)dla chętnych dzieci do druku  :

-karty matematyczne utrwalające liczenie pobierz

-kolorowanka ufoludki pobierz

 

11.Bajka na dobranoc ,, Kosmici”.

Dobrej zabawy!

 

Chwila dla Rodzica

W kolejnym odcinku psycholog dziecięcy radzi jakie nawyki warto wypracować  u dziecka.

Wtorek 13.04.2021r.

Temat dnia: W przestrzeni kosmicznej

 

 

 

 

 

 

 

1.Witajcie przedszkolaki .

Dziś wyruszymy w daleką podróż,  ale najpierw musimy przygotować się do drogi i trochę rozruszać nasze nogi. Gotowi? Zaczynamy w rytmie znanej muzyki.

2.Czy jesteście gotowi do podróży? Spróbujcie odczytać jakie miejsce odwiedzimy:

                KOSMOS

Tak , dziś polecimy w Kosmos

 

3.Wyprawa w Kosmos-jogowa opowieść ruchowa

 Zapraszamy do obejrzenia  fragmentu filmiku edukacyjnego ,,Czym jest Kosmos” ( 8, 40 min )

4.Zabawa ruchowa ,, Podróż po planetach”

 5.Animacja edukacyjna Kosmos

 6.Już wiesz, że planety krążą wokół Słońca, a wszystkie razem tworzą Układ Słoneczny. Teraz obejrzyj ilustrację i odczytaj nazwy planet,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.Zagadki fonetyczne „ Jaka to planeta?”

Przeczytajcie wyrazy,  połączcie pierwsze litery i powiedźcie jaka ukrywa się planeta.

 

Mama, ananas, ryba, sanki

Woda, ekran, narty, ul, ser

Zegar, igła, ekran, malina, indyk, alarm

Seler, antena, torba, ulica, rower, narty

Ul, rak, ananas, nitka

Narty, ekran, palto, tulipan, ulica, noga

Parasol, lalka, ulica, torba, oko, nitka

 

8.Przypomnijmy sobie lubianą przez Was piosenkę ,, W układzie słonecznym”

 9.Zachęcamy do wykonania pracy plastycznej ,,Podróż w Kosmos” – pamiętajcie o prawidłowym i bezpiecznym trzymaniu nożyczek

10.Karty Pracy

 11.Podsumowanie dnia z Kubusiem

Dobrej zabawy!

 

Chwila dla Rodzica

 

Dziś psycholog dziecięcy radzi ,,Jak reagować na złość dziecka”. Zapraszamy.

 

Poniedziałek 12.04.2021.

Temat dnia: Poznajemy  literę f, F.

 

1.Na początek , zamiast pobudki 😉 ZUMBA KIDS!

2.Dzisiaj poznacie kolejną literkę. Jest to litera f, F. Zapraszamy Was do pooglądania filmiku, w którym znany Wam Ubu poznaje literkę F.

3.Poznajcie nową literkę. Litera F.

4.Zadanie.

Odczytajcie sylaby:

fa fo fe fi fy fu

af of ef if yf uf

Odczytajcie wyrazy:

Felek, Franek, farby, foka, fala, frotka, fotografia, flet, firanka

Brawo!

5.Utrwalamy nową literkę.

6.Piosenka o literce F.

 

7.Wiemy że lubicie malować farbami. Znacie już farby plakatowe i akwarele.

Farby plakatowe.

Farby akwarelowe.

Przypomnijcie sobie kolory:

Może Alusia zainspiruje Was i namalujecie farbami ciekawy obrazek. Pamiętajcie akwarele lubią dużo wody 😉 Podczas malowania nie przyciskajcie mocno pędzelka 🙂

  1. Praca w książkach „Litery i liczby” – Litera F, str. 80 i 82.

Czytanka. Litera F. pobierz

Karta pracy : Litera F. pobierz

 

Chwila dla Rodzica

Dzisiaj zapraszamy na prelekcję na temat dziecięcej histerii… Pan Michał , psycholog dziecięcy w bardzo przystępny sposób poradzi jak sobie z nią…radzić 🙂

Miłego dnia 🙂