
22 kwietnia przypada Światowy Dzień Ziemi. W związku z tym w bieżącym tygodniu proponujemy zajęcia i zabawy wokół tematu: „Dbamy o przyrodę. Proponowane działania mają na celu kształtowanie poczucia odpowiedzialności za przyrodę, wskazywanie właściwych i niewłaściwych zachowań wobec przyrody .
Zapraszam do wspólnej zabawy!
20.04.-25.04. 2020 r.
Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę
Poniedziałek 20.04.2020r.
Temat dnia: Potęga wody .
1.Zabawa na przywitanie ,,Klaśnij w dłonie”
- Na przywitanie zaśpiewamy i trochę się poruszamy
2.Film edukacyjny ,,Woda-mamo, tato co wy na to”
- Rozmowa z rodzicami na temat znaczenia wody w przyrodzie i w życiu człowieka
- dlaczego i w jaki sposób należy oszczędzać wodę
- dlaczego jest ważne codzienne picie wody
3.Czysta woda zdrowia doda
- Nauczmy się powyższej rymowanki , powtórzmy ją z podziałem na sylaby rytmicznie klaszcząc, podskakując, tupiąc.
4.Piosenka o Zdrowej Wodzie
5.Zabawy badawcze z wodą
Wszystkie dzieci wiedzą jak bardzo woda jest potrzebna człowiekowi, roślinom i zwierzętom. Wodę możemy wykorzystać do zabawy i ciekawych doświadczeń. Wykonaj wybrany przez ciebie eksperyment z wodą. Życzymy miłej zabawy.
- „ Poznajemy właściwości wody”
Rodzic ustawia miskę wypełnioną wodą. Dziecko dotyka, wącha wodę,
Próbuje odpowiedzieć na pytania:
– jaki kolor ma woda? (bezbarwna, przezroczysta)
– czy woda ma zapach? (nie ma zapachu)
– czy woda ma smak? (bez smaku)
Następnie rodzic pyta dziecko czy woda ma kształt. Dzieci próbują wziąć w ręce wodę.
Rodzic proponuje, aby dzieci wlały wodę do przygotowanych naczyń o różnym kształcie i spróbowały odpowiedzieć na pytanie: jaki kształt ma woda, jeśli wleje się ją do naczynia. (woda nie ma kształtu, przybiera kształt naczynia, w którym się znajduje).
- „Co pływa ? Co tonie?”
Rodzic prezentuje pudełko, w którym znajdują się rożne przedmioty. Dzieci wyciągają przedmioty z pudełka, nazywają je i dzielą na sylaby. Następnie dzieci przewidują co się stanie, kiedy wrzucimy dany przedmiot do wody. Wkładają przedmioty do wody i sprawdzają, czy przedmiot utonął, czy pływa w wodzie.
Dzieci próbują odpowiedzieć na pytanie dlaczego jedne przedmioty pływają w wodzie, a inne toną. Formułowanie wniosku- lekkie przedmioty pływają w wodzie, a ciężkie toną.
- Doświadczenie z olejem i sokiem.
Rodzic przygotowuje dwa słoiki, wypełnione do połowy wodą, olej oraz sok. Dzieci przewidują co się stanie, gdy do słoików wlejemy olej i sok. Chętne dziecko do jednego ze słoików wlewa olej, do drugiego sok. Obserwują i próbują wyciągać wnioski – olej nie tonie, pływa na powierzchni wody, ponieważ woda jest cięższa od oleju. Sok jest cięższy od wody dlatego opada na dno słoika.
6.Eksperymenty z wodą
Zobaczcie jakie jeszcze doświadczenia można wykonać z wodą.
7.Zabawy z głoskami
- Jakie słowo mówię?
Rodzic głoskuje, dziecko łączy głoski w słowa. Ważne by głoski wypowiadać krótko:
R: w-o-d-a, Dz: woda,
R: s-a-m-o-l-o-t, Dz. samolot itp.
- Wymień głoski
Rodzic wypowiada słowo, dziecko wymienia głoski .
R: woda, Dz:w-o-d-a, itp.
Zachęcam do zabawy w ten sposób każdego dnia.
8.Szlaczki -ważniaczki
- Zapraszam do ćwiczenia rączki
- Szlaczki do pobrania
9.Bajka na dobranoc do wyboru
- do posłuchania ,, W poszukiwaniu wody”
- do posłuchania ” Wróżka z kryształowego jeziora”
Wróżka z Kryształowego Jeziora
Wtorek 21.04.2020 r.
Temat dnia: Dobre rady na odpady
1.Zabawa taneczna na powitanie
- Zapraszam wszystkie słoneczka do wspólnego tańca z rodzicami.
2.Bajka edukacyjna
- ,,Rady na odpady”
- Reccykling dla dzieci
Poznałyście dwa trudne słowa recykling i ekolog. Zatem sobie utrwalmy.
-recykling (proces ponownego wykorzystania odpadów- wykonywanie nowych rzeczy ze starych). Jeśli zbierzemy razem odpady szklane lub metalowe to po przerobieniu znów będą szkłem lub metalem. Rodzic pokazuje dziecku znak recyklingu, który umieszcza się na produktach do powtórnego przetworzenia.
–Ekolog to specjalista w dziedzinie ochrony przyrody. To osoba, która żyje w zgodzie z naturą, dba o środowisko, o zużycie wody i energii, segreguje odpady.
3.Co by było, gdyby ludzie nie sprzątali Ziemi? – burza mózgów.
- Samorzutne wypowiedzi dzieci
4.Gra z rybką Mini Mini ,,Czas na porządki-segregacja śmieci”
- Proponuję wam grę z rybką Mini Mini! Ona pomoże nam utrwalić segregację śmieci
https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/segregacja-smieci
5.Aktywność plastyczno-techniczna ,,Śmieciostworek” –
Wydzieranka z czarno – białej makulatury – rozwijanie wyobraźni i sprawności drobnych ruchów ręki; wdrażanie do porządkowania miejsca pracy. Dzieci otrzymują po jednej kartce makulatury i samodzielnie wydzierają kształt wymyślonego Śmieciostworka, którego naklejają na kartkę i dorysowują mu oczy,
zęby itp. Śmieciostworek, to pomocnik ekologów i wszystkich, którzy dbają o Ziemię. Dzieci mogą nadać imiona swoim stworkom.
6.Ćwiczenia gimnastyczne przy muzyce
- Dzisiaj wtorek czy jesteście gotowi do ćwiczeń. Zaproście domowników i zaczynamy
7.Karty pracy
- Liczymy
- Ćwiczymy rączkę
8. Bajeczka na dobranoc „W Krasnolandii”
Bajeczka na dobranoc
Środa 22.04.2020r.
Temat dnia: Dzień Ziemi
1.Zabawa powitalna „Muzyczny stop”
- Zapraszamy na wspólny taniec- powitaniec do piosenki „Muzyczny stop”
2.Piosenka ,,Dzień Ziemi”
- Czy pamiętacie jaki mamy dzisiaj dzień. Posłuchajcie.
3.Dzień Ziemi – prezentacja dla dzieci
- Obejrzyjcie teraz krótki filmik, który opowiada o życiu i mieszkańcach naszej planety-Ziemi.
4. Eko zadania
Posłuchaj co możesz zrobić dla naszej planety.
5.Karty pracy
- Dzieci, które mają książki w domu) 4 str str.77, 78, 79 (w miarę możliwości i chęci dziecka)
- Ćwiczenia grafomotoryczne -dzieci, które nie mają książki w domu i wszystkie chętne. karta pracy
- Kolorowanka- a może kontury wykleimy kuleczkami z bibuły tak jak robiliśmy przedszkolu. Spróbujcie – lądy wyklejamy bibułą zieloną (robimy małe kuleczki), morza i oceany niebieską (również wykonujemy małe kuleczki).KOLOROWANKA ZIEMIA
6.Bajka na dobranoc.
- Może znajdziecie w swojej biblioteczce bajkę ,,Kicia Kocia. Co z tymi śmieciami”. Zachęcam rodziców do przeczytania. Jeśli nie macie bajeczki to zapraszam do słuchania i oglądania ilustracji.
Czwartek 23.04.2020r.
Temat dnia: Żaby, żabki, żabusie
1.Zabawa na powitanie przy piosence ,,My jesteśmy żabki”
- Witam w kolejnym dniu. Dziś rozpoczniemy bardzo skocznie.
2.Filmik edukacyjny ,,Żaby”
- Dziś poznamy życie żab -zapraszam do obejrzenia filmiku edukacyjnego
Rozmowa z dziećmi na podstawie obejrzanego filmiku.Próby udzielenia odpowiedzi na pytania:
- Do jakiego gatunku należą żaby?
- Czy żaby potrafią daleko skakać?
- Jaka jest skóra żaby?
- Czym oddycha żaba a czym kijanka?
- Czym żywią się żaby?
- Wymień poznane w filmiku gatunki żab.
3.Cykl rozwojowy żaby
- A teraz obejrzyj historyjkę i opowiedz jak rozwija się żaba
4.Zabawy matematyczne z żabkami
- Pobawmy się teraz różnymi liczmanami, które umownie przedstawiać nam będą żabki i spróbujmy rozwiązać matematyczne zadania np.
1)Nad wodą bawiło się 5 żabek. (dziecko układa 5 liczmanów) Doszła jeszcze jedna żabka. (dziecko dokłada liczman ) Ile żabek bawiło się razem nad wodą ? Dziecko przelicza i udziela odpowiedzi.
2)Do stawu wskoczyły 2 żabki wodne. Dołączyły do nich jeszcze 4 żabki. Ile żabek pływało w stawie? itp.
Dziecko może próbować ułożyć samodzielnie treść zadania.
5.Żabi koncert
- Posłuchajcie żabiego koncertu. Naśladujcie odgłosy żab, np.: kum, kum, kum, rech, rech, rech, rebek, rebek, rebek.
6.Karty pracy
Książka cz. 4 str. 60, 61, 74,75 (w miarę możliwości i chęci dziecka)
Dzieci, które nie mają książek w domu mogą korzystać z ilustracji . Link do książki podany niżej.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz4.pdf
7.Ćwiczymy rączkę (chętne dzieci)
- kolorowanka wg podanego kodu kolorowanka
- gra ,,Wyścigi żab” wyścigi żab
8.Pokoloruj palcem żabkę
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/duza-zaba?colore=online
9.Zabawy dowolne przy piosence “ Była sobie żabka mała”
- Pobawcie się razem z rodzicami przy piosence którą na pewno znają wasze mamusie i babcie.
8.Bajka na dobranoc ,,Żabi król”
Piątek 24.04.2020r.
Temat dnia : Co nam daje las?
1.Zabawa taneczna na przywitanie ,,A ram sam sam”
- Dziś zapraszam Was do zabawy ze Śpiewającymi Brzdącami. Wykonujcie pokazane na filmiku ruchy i gesty. Uwaga będzie coraz szybciej. Zaczynamy.
2.Film przyrodniczo edukacyjny ,,Co to jest las”
- Obejrzyjcie proszę filmik o lesie
Odpowiedzcie na pytania:
- Co to jest flora? (rośliny)
- Co to jest fauna?(zwierzęta)
- Z jakich warstw składa się las? (runo leśne,podszyt,wysokie drzewa).
- Jakie leśne zwierzęta występują w tym filmie?(wiewiórka,sarna,jeż,ropucha,borsuk itp.)
- W jaki sposób musimy dbać o las?
- Wyjaśnianie słów – Lasy to płuca Ziemi.
Lasy to płuca Ziemi, bo produkują tlen, którym oddychamy, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczają powietrze, a drzewa iglaste wydzielają olejki eteryczne.
3.Piosenka ,,Las”
- Poruszajcie się swobodnie przy piosence a może wymyślicie jakieś figury taneczne? Spróbujcie.
4.Co nam daje las? – rozmowa inspirowana wierszem A. Widzowskiej ,,Strażnicy przyrody”
Kuku, kuku! – echo niesie.
To kukułkę słychać w lesie.
– Kuku, czekam! Kuku, dzieci!
Czy sprzątniecie swoje śmieci?
Płaczą sarny i jeżyki:
– Ach! Zamienią las w śmietniki!
Rudy lisek wyszedł z norki.
– Dzieci to są mądre stworki.
O! Zbierają już butelki
i zakrętki, i papierki.
Wiedzą, że ze szkiełka w lesie
straszny pożar się rozniesie!
Hyc! Wyskoczył zając Kicek.
– Chcecie poznać tajemnicę?
Każdy maluch las szanuje
i porządku w nim pilnuje.
Wie, że drzewo i roślina
oczyszczają dym z komina.
– Prawda – szepnął wilczek młody.
– Dzieci bronią swej przyrody.
Nikt nie goni nas z patykiem
i nie płoszy zwierząt krzykiem.
Po mrowiskach też nie skaczą.
Przecież wtedy mrówki płaczą!
Odezwała się sarenka:
– Pamiętają o ziarenkach,
w zimie dokarmiają ptaki.
Lubią nas te przedszkolaki!
Cieszmy się więc do rozpuku
i śpiewajmy: Kuku, kuku!
5.Rozmowa z rodzicami na temat wiersza.
- Jaki ptak wydaje odgłosy: kuku, kuku?
- O co kukułka pytała dzieci?
- Co mówiły w wierszu poszczególne zwierzęta: sarny i jeżyki, lis, zając Kicek i mały wilczek?
- Z czego cieszyły się zwierzęta?
- Co można robić, a czego nie wolno robić, będąc w lesie?
- Dlaczego trzeba dbać o las?
- Czym dla zwierząt jest las?
Dzieci wypowiadają się swobodnie i uzasadniają swoje zdanie.
Wyjaśniamy, że – podobnie jak ludzie – inne żywe stworzenia mają swoje domy. Domem dla wielu zwierząt, a także dla roślin, jest las. Zwierzęta, podobnie jak ludzie, nie lubią, gdy w ich domu ktoś zakłóca im spokój. Dlatego w lesie należy zachowywać się cicho i szanować przyrodę.
6.Karty pracy
- Dzieci, które mają książki zachęcam do pracy na str. 76, 77,78 ( dla chętnych 79, 80).
- Dzieci,które nie mają książek w domu zachęcam aby zajrzeli na internetowe wydanie https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-b-kp-cz4.pdf
- Można również skorzystać z kart pracy zamieszczonych niżej:
- zaczarowany obrazęk
- las łamigłówka
- Przy wykonywanych zadaniach graficznych możesz posłuchać piosenki ZoZi Piosenka ,,Cały świat w naszych rękach”
7.Kącik ,,Sowy Mądrej Głowy.
- Od dziś towarzyszyć nam będzie Sowa Mądra Głowa z którą będziemy uczyć się wiele ważnych i ciekawych rzeczy. Dziś poznamy cyferki i utrwalimy sobie liczenie. Zapraszam.
8.Ćwiczenia gimnastyczne dla ,,Leśnych Skrzatów”.
- Zaproście rodziców do wspólnych ćwiczeń, zakręć ruletką i ćwicz razem z mamą, tatą lub rodzeństwem – podskoki, pajacyki, bieg w miejscu, przysiady.
https://wordwall.net/pl/resource/1348590/%C4%87wiczenia-dla-le%C5%9Bnych-skrzat%C3%B3w
9.Podsumowanie i utrwalenie tematyki tygodnia ,,Dbamy o przyrodę”.
- Na zakończenie posłuchaj rad swoich kolegów ”Jak dbać o nasza planetę”
10.Leśne opowieści na dobranoc